Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AD-droppar

Skrivet av Maria
Hur länge ska man ge sina barn AD-droppar? Min flicka på 2,5 har inte fått det på länge men nu har hon varit sjuk så mycket i omgångar så jag har börjat fundera på vitaminer och matintag då hon är liten till växten (ligger på sin kurva och har alltid varit smal). Någon som vet vad rön kontra BVC säger om detta?
Svar på tråden: AD-droppar

Ja du, där får man

Skrivet av  Koalan
alltid olika bud när man frågar. Vårt BVC rekommenderar upp till ca 5 år, men de säger att barn upp till 7 år BORDE ha*vad nu det innebär*.
Under vår/sommar behöver man inte ge alls, det är bara under den mörka årstiden.
 

Jag har

Skrivet av  Anne_72William-01
hört att det räcker att ge Ad tills dom är tre år. Sen kan man ge någon annan vitamin tex Sana-sol. Och Ad dropparna ger man alla månader som har bokstaven R i sig
 

dags att fortsätta ge...

Skrivet av  Maria
Tack, dags att fortsätta med dropparna alltså. Vi har helt enkelt glömt bort att ge och nu efter sommaren tänkte vi att det nog bara var till 2 års ålder. Det är ju lite skillnad på 2 och 5-7!
 

Varför så olika råd från BVC?

Skrivet av  Anna
Hej!

På vårt BVC gäller följande: Från 6 veckor och upp till 2 år men inte på sommaren efter att de fyllt 1 år.

Hur i hela friden kan det vara så olika?? Det är som ni säger STOR skillnad på 2 år och 5 år. Jösses. Vi har ju precis slutat till vår 2 åring. Ska man ta upp det igen undrar man?

 

så olika

Skrivet av  B.J
jag har hört allt emellan. Vet bara att jag har flera vänner som glömt av att ge sina barn AD-droppar efter bara några veckor och det har aldrig varit någon fara. På ett BVC hade de sagt att allt bara är rekommendationer men att det inte finns bevis på att vi inte klarar oss lika bra utan. Det räcker att vara ute någon timme varje dag, även under vinterhalvåret eftersom kroppen då tar upp vitaminerna från solen (även när den är i moln).
 

närmare förklaring

Skrivet av  B.J
Såhär har jag förstått att det ligger till (gjorde lite research):
D- vitamin bildas i kroppen när den utsätts för solljus. Det krävs då att man vistas utomhus en hel del men även på vintern tar kroppen till sig detta. D-vitamin är ju bra för tänder och benstomme. Ju mer pigment man har, desto sämre tar kroppen till sig solljuset, så det är extra viktigt för mörkhyade barn att få tillskottet här i Sverige. A-vitaminet finns i Ad-dropparna av "tillverkningsskäl", läste jag på SLV:s hemsida och man funderar nu på att ersätta AD droppar med endast D vitamin.
D-vitamin återfinns i tex fet fisk, äggula och mjölk. Om barnet får dessa livsmedel (vilket man kan servera redan som smakportioner vid 6 månader, kompletterat till amning), är det mindre angeläget med D vitamintillskott.
Men det är ju kanske bättre att ta det säkra före det osäkra.
 

Borde det inte...

Skrivet av  Lillan
vara olika rekommendationer för norra och södra Sverige, för ljusmängden är så varierande på vinterhalvåret? Borde man inte också ta med i beräkningen hur mycket tid barnen tillbringar utomhus? Vissa föräldrar låter ju sina barn sitta inne mest hela dagarna, medan andra barn är ute i ur och skur! Bara mina ovetenskapliga funderingar....
 

tack för alla olika svar...

Skrivet av  Maria
Eftersom vår flicka har varit sjuk och gått på utredningar med enda resultat att de har konsterat att hon är extra känslig mot virusinfektioner (vilket det ju går en del på dagis) har vi börjat fundera på vad vi kan göra. Hon är ganska liten men pigg och glad och följer sin kurva. Under hösten får det bli AD-droppar, fetmjölk, fett i maten (som vi också slarvat med) och lite mer "kraftig" mat. Får se om det kan ha effekt. Kanske inte, men då har vi i allafall jobbat på det. Tack för alla olika svar. Inte konstigt att man blir förvirrad som förälder! ;-)
 

hm...har så vitt jag vet

Skrivet av  VG
aldrig gett mina två barn några AD-droppar alls och de har inte varit mer sjuka än andra barn.
 

Artiklar från Familjeliv