Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska man få ettåringen att fokusera på maten?

Skrivet av Susanne med majsälskande ettåring
Min son på ett år har tidigare ätit bra och också varit intresserad av att äta själv med sked. Nu har han under en period blivit mer och mer ointresserad av att äta själv med sked, men han vill gärna äta macka, maj, gurka, fruktbitar etc. Det ska vara med fingrarna. Jag försöker markera att maten äter man med sked och de andra sakerna med handen men han blir väldigt sur när han inte får stoppa in maten med handen. Han knuffar bort tallriken! Men ska han få hålla på att gegga runt i maten hur länge som helst? Han har fått göra det förut men vi tycker det är dags att försöka lära sig äta lite själv.

Ibland vill han bara äta majs och spottar ut maten när jag matar honom. Nästan alltid måste vi distrahera honom för att han ska äta. Han kan inte äta bara, utan det ska alltid vara andra aktiviteter. Slå med en visp, äta majskorn, titta på barnen ute...

Vi har funderat på om vi ska sluta servera annat än mat och inte alls truga honom utan ta bort maten och vänta en eller två timmar innan vi försöker igen. Det kan väl inte vara rätt väg att han ska ha "action" vid varje måltid? SUCK!
Svar på tråden: Hur ska man få ettåringen att fokusera på maten?

Låt honom kladda!

Skrivet av  Betula
Just nu tror jag det är viktigt att inte göra det hela till en prestigegrej med bestick och "rätt" uppförande vid matbordet - han är ändå bara ett år, många barn är inte ett dugg intresserade av att äta själva *alls* vid den åldern. Matglädjen är väl det viktigaste trots allt, även om han nu är distraherad. I en ettårings värld finns det ju så oerhört mycket spännande att kolla in och göra så det är nog inte så konstigt att maten kommer lite ur fokus.
 

Håller med Betula.

Skrivet av  Kia
En ettåring måste få känna sig fram, prova, stoppa i munnen och kladda. Det låter "konstigt" men även det hör till utvecklingen. Han ser hur ni gör och så småningom kommer han själv att vilja pröva med sked/gaffel. Jag skulle föreslå att ni alltid lägger fram skeden men om han vill äta med händerna så låt honom göra det. Matstunden ska upplevas som något positivt och att göra det till en kamp om uppförande gör bara att han inte trivs och spottar ut maten i protest. Så ja, låt honom kladda. Tids nog kommer han vilja äta med skeden.
 

Mina barn...

Skrivet av  Anna C.
är också rena actiongubbarna :)
Alltid måste de vara igång. Jag lägger fram småbitar av mat som de kan pilla i sig själva, matar vid sidan av om det går. Ger egen sked och låter dem äta själva så länge de kan och vill. Pratar och skojar, för det brukar man ju göra vid matbordet (även vuxna).
Börjar barnet spotta ut och visa att det inte vill äta, gnälla och knipa ihop munnen så tar jag undan eller låter det äta själv. Ett hungrigt barn gapar med iver och lassar in maten, det krånglar inte, det vill bara bli mätt.
Jag tar inte fram leksaker eller för mycket annan underhållning, det ska vara matfokuserat, skedar, skorpor och annat som har med mat och ätande är OK.
De ska ju lära sig att äta och förstå att man blir mätt av mat. Om de knappt märker att de äter så vet de ju inte heller värdet av maten och att de ska stoppa den i munnen för att bli mätta, lite långsökt men så är det med mina barn.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Susanne med Conrad
Ja, jag får väl ge honom mer tid. Men han vill helst vända upp och ner på hela grötskålen, kladda med all gröten och sedan smörja in den i håret (som är långt och tjockt). Han vill tjoa och banka med skeden, sedan vill han truta med munnen och göra "uppkäftig" min (hakan upp, munnen ut och knipa med ögonen). När han inte vill längre ställer han sig helt sonika upp i stolen och drar argsint i haklappen.

Jag blir så trött för det är rena slagfältet och jag vet att det kommer att bli jobbigt på dagis om jag inte får i alla fall lite pli på honom. Men han blir inte bättre, bara värre. Säger jag nej, vännen, inte så man ska försöka med skeden titta. Och så beröm när han gör rätt. Det går några gånger (jodå, han kan) men det är aldrig tillräckligt gott. Bara fruktpurén spills ej. Han blir dessutom arg om jag instrukerar för mycket. Då är det helkört.

Till slut tar jag fram majskornen eller en slev som han får banka med. Men jag ska försöka hålla mig till mat och ta bort sakerna.
 

Susanne!

Skrivet av  Kia
Tycker inte att du ska oroa dig för hur det ska gå på dagis. Det gjorde jag med, tyckte inte att hon kunde hantera sked bra alls. MEN, plötsligt på dagis var hon jätteduktig. Oftast är barn helt olika på dagis jämfört med hemma. Dessutom lär de sig väldigt snabbt av att titta på hur andra barn gör. tror inte att du behöver oroa dig för att han ska kasta mat omkring sig där. Och, även om han gör det så vet personalen hur de ska hantera det. De är vana.

Kram till dig!!
 

Åh, vet du...

Skrivet av  Betula
... på dagis kommer han snabbt som ögat att lära sig äta som en liten etikettpolis:-) Därmed inte sagt att han tar färdigheten med sig hem... Var inte orolig för dagis och att det ska bli jobbigt, ungarna brukar lära av varandra på ett fantastiskt sätt och situationer som kan vara laddade hemma (mat, sömn, blöjbyte) är ofta helt odramatiska på dagis!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv