Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket välling

Skrivet av Petra med Julia
dricker era barn? Min dotter är 2 år och skulle kunna leva på välling. Dessutom undrar jag när slutade era barn med vällingen? Förstår att det är väldigt olika för olika barn, men är nyfiken.
Svar på tråden: Hur mycket välling

Min dotter är snart 3

Skrivet av  Therese
och hon dricker välling morgon och kväll.
Hon älskar sin välling och sen är det nyttigt också, så hon kommer att få dricka tills hon själv inte vill mer...
 

samma för min snart 3åring

Skrivet av  Wanda
morgon och kväll och han älskar den och får drycka den tills han vill
 

Nästan inget alls

Skrivet av  Tessie med Celia 22/8-03
Det har väl hänt ungefär en gång att Celia druckit mer än en dl välling. Jag erbjuder henne varje kväll, men oftast får hon i sig ungefär en matsked, sen vill hon inte ha mer.
 

På kvällen

Skrivet av  Lillan
Min ettåring dricker välling till kvällen (men man måste trixa för han är inte riktigt kompis med flaskan ännu) och mjölk när han vaknar. Jag började med välling men spädde sedan ut pö om pö med standardmjölk, och han har inte reagerat. Gör så för att han är så kinkig om han vaknar utan mat, men jag vill hellre att han ska lära sig att äta riktig frukost. Jag är lite ambivalent till vällingen, läste på innehållsförteckningen och såg en massa saker som jag inte kände igen. Det verkar så processat. Men många säger ju att det är nyttigt (speciellt fullkornsvällingen) så jag kanske borde slappna av och göra som de flesta andra svenska föräldrar?
 

Min treåring äter

Skrivet av  Kattis
en flaska på kvällen, innan sänggåendet.
Det har hänt att hon fått på dagen då hon varit sjuk med halsont, men annars äter hon bara på kvällen.
 

Mina barn

Skrivet av  Jessika
är 2 & 4 år, och de dricker oftast välling på kvällen, men ibland blir det smörgås i stället. Om vi tex haft gäster på kvällsfika eller ätit fruksallad till Bolibompa äter de inte heller någon välling.
 

Mina 4

Skrivet av  maria65a
Mina fyra har varit väldigt olika, dom tre äldsta drack vällning tills dom började skolan medan lillen slutade = tvärvägrade när han var 14 månader.
 

Bara på kvällen

Skrivet av  Mia med Elin
innan sängdags. Elin är 1,5 år.Ett tag fick hon på morgonen också men det slutade vi med pga 2 orsaker:
1. hon blev stenhård i magen
2. hon blev för mätt och åt ingen vanlig mat på nästan hela dagen.
 

Bara på kvällen, slutade vid 2 år o 3 mån. imt

Skrivet av  Sara med 98+02
mm
 

Bara på kvällen

Skrivet av  Kirre *på jobbet*
Vi slutade ge J välling på morgonen för några veckor sedan för det var det enda vi fick i honom. Nu äter han frukost med oss och håller sig mätt längre. J är 16 månader. Han får en flaska (220 ml) på kvällen till natten. Men då har han ändå oftast ätit en rejäl kvällsmåltid.
 

morgon och kväll..

Skrivet av  Kickan med son
..dricker min 2½ åriga son.Gör stor flaska(300ml)kommer fortsätta så länge det går med välling eftersom han ibland e lite kinkig med maten.
 

min 4-åring

Skrivet av  tona
dricker fortfarande välling morgon och kväll. 250 ml.
 

Strax efter 2...

Skrivet av  Mirska
Vår kille, nu 2½, slutade med vällingen strax efter 2. Ofrivilligt kan man säga men ändå inte...*ler*...
Han har aldrig varit så förtjust i vällingen men vi har "trugat" lite, eftersom han åt så dåligt i övrigt. Så skulle vi prova helt laktosfritt en vecka pga mycket diarréer. Då höll vi alltså upp med vällingen. Och sen den dagen har han aldrig frågat efter den heller!
I och med det försvann även hans diarréer!! Han var dock inte laktosintolerant...
 

Olivia, snart 2 år...

Skrivet av  Britta&Olivia
dricker välling morgon och kväll. Mina stora barn drack välling tills de började skolan. De har varit ganska smala och jag har tyckt de behöver det. Alla tre har ätit bra för övrigt också.
 

Inte alls :)

Skrivet av  Lena
Min son har aldrig druckit välling, han var inte intresserad :).
 

Artiklar från Familjeliv