Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp med en 7,5 månads bebis..

Skrivet av Ulrika
Nu vet jag inte om detta är rätt forum men det kanske finns någon som kan råda mig lite..

Jag har alltså en 7,5 månads bebis som jag försöker vänja av amningen men han är inte ett dugg intresserad av att sluta.

Än så länge har jag nästan lyckats byta ut ett mål mitt på dagen mot en halv burk, burkmat, mer får jag inte i honom. Allt annat jag försöker erbjuda honom ratar han, han kan äta 3- 5 skedar men sedan blir han ledsen och börjar gråta och vill komma upp och bli ammad.

Jag har suttit med honom i knät ibland och då har det ibland funkat bättre att mata honom men det blir ändå inga mängder. Gröt är han inte vidare förtjust i, idag fick jag i honom 5 små skedar innan han knep igen.

Alla fruktpure ratar han helt och även färsk frukt, banan, äpple mfl. Smörgåskex är det enda han verkligen gillar men det är ju ingen direkt näring i dem.

Jag har gett honom smakportioner sedan han var 4 månader så jag tycker att han borde komma förbi det stadiet men han verkar fortfarande befinna sig där.

Ammar gör jag varannan timme ungefär men det funkar med längre emellan om jag inte är hemma. Han äter då bara ur ett bröst, igentligen hade det varit bättre om han åt regält och att jag då slapp amma så ofta men nu är det kanske lite sent att ändra på detta.

Dessutom vet jag inte hur jag ska göra efter att jag givit honom riktig mat om jag ska amma honom eller ej. Jag kanske skulle vara mer hård mot honom och inte ge honom bröstet efter maten.

Förslag mottages gärna...
Svar på tråden: Hjälp med en 7,5 månads bebis..

jag tycker så här..

Skrivet av  Therese
först, men det är för sent att ändra nu, att du började för tidigt med smakportionerna.
kanske är det därför som han nu ratar dem...

Men det du kan göra, är att du äter samtidigt som honom, ger honom lite mat all pilla med själv tex ärtor.
Sen om du inte vill amma mer så trappa helt enkelt ner på det, amma bara morgon och kväll tex. När han väl blir hungrig kommer han att äta det du har att erbjuda tror jag. Det är du som bestämmer och inte ditt barn...Lycka till!
 

Det var..

Skrivet av  Ulrika
hård bud.. :) Jag började med min äldste son ge smakportioner vid 4 månader och jag hade inga problem med honom, förstår inte att det ska vara problemet..

Så du menar att jag vara stenhård och bara sluta amma rätt av.. låter lite hårt men jag ska fundera på det..
Tack iallfall för svaret.. :)
 

Min dotter...

Skrivet av  Jessika
var likadan! Hon var helt ointresserad av mat tills hon var ca 8 mån. Fram tills dess helammade jag i princip. Jag tror att det kommer att lossna snart, men förstår att du är orolig!

jag tror inte att det har så mycket att göra med när man börjar med smakisar. Båda mina barn fick det från 4 mån - pojken åt allt man gav honom, och jag tog bort sista amningsmålet vid 7,5 mån. Flickan brydde sig inte alls, och helammade lika länge! När hon väl började äta gick det bra, och vi bytte ut målen i rask takt, för att sluta amma helt vid 10 mån.

Jag tycker att du kanske kan vara _lite_ hårdare, men inte på det sätt som Therese föreslår. Mitt förslag är att du väntar 3-4 timmar innan du erbjuder vanlig mat, istället för 2, så att han hinner bli hungrig. Försök slappna av, så att han inte känner att maten är ett tvång. Ge honom så mycket han vill ha, och truga inte för mycket. Jag vet inte om det bästa är att amma direkt efter, eller kanske vänta en halvtimme, så att det känns som två olika mål?
 

Jag har testat..

Skrivet av  Ulrika
att vänta längre mellan målen/ amningen men han totalvägrar att öppna munnen när jag ska mata honom. Han blir ledsen och skriker och gråter för att han inte vill bli matad. Jag kan ju inte tvångsmata honom, det blir ju helt fel då..:(

Ett mål har jag lyckats byta ut och jag har även testat att laga egen mat. Vi äter alltid tillsammans så lillen får mat samtidigt som oss andra.

Kan jag bara ge burkmat på en hel dag för det är det enda som jag kan få i honom, men det känns lite kraftigt att äta 5 mål med burkmat..(eller hemlagat)?
 

jo,

Skrivet av  Jessika
men det måsta väl gå bra att bara ge riktig mat, man _måste_ faktiskt inte äta välling, även om vissa barn verkar leva på det! Matråd (för vuxna) handlar ju ofta om att vi äter allt för mycket mjöl, mjölk och socker, vilket i princip är vad välling innehåller.

Om du fortsätter att amma får han ju i sig mycket den vägen, och om han även äter frukt, och om du ser till att tillsätta fett i maten borde han få i sig vad han behöver. Men kolla gärna med tex bvc eller dietist.

När du slutar amma kan du ju ge yoghurt, ost eller mjölk, så han får i sig kalk också.

För övrigt vill jag än en gång säga att jag inte tycker att du skall oroa dig, hen klarar sig bra på bröstmjölk ett tag till, och det viktiga är att han inte får negativa känslor runt matningssituationen, för då kan det bli jobbigt läänge!
 

Avvänjning?

Skrivet av  Kirre m Johannes + lillebror bf 15/1
Jag vet inte riktigt om ditt mål är att sluta amma nu, eller om det är att få honom att äta mer mat och delamma? Om du vill avsluta amningen finns det ju möjlighet att kanske få honom att äta välling eller ersätting...

Annars har jag förstått att det kan vara svårt att styra det här med maten. Att se till att han är ordentligt hungrig är väl ETT sätt. Men kanske också att du i stället för att ge burkmat provar med hemlagat. En del barn gillar det bättre. Annars tror jag att man kan försöka att istället erbjuda av den mat man äter själv, NÄR man äter själv.

Kanske inte mycket till tips, men lycka till i alla fall!
 

Äta själv?

Skrivet av  Ullen61
Det jag funderar på om ni provat att låta honom äta själv? En del barn tycker inte om att bli matade.
 

Jag har testat..

Skrivet av  Ulrika
men han geggar bara med och för det inte till munnen. Tanken har nämligen slagit mig att han kanske vill känna på maten först men det funkar ändå inte... fast han tycker det är onekligen roligare vid matbordet.. :)
 

Kunde varit jag

Skrivet av  Björna med lillebror 7 mån
som skrivit inlägget. Min son är nästan exakt likadan. Eller var, för ca en vecka sedan (han fyller 8 månader om en vecka) så släppte det helt plötsligt och för första gången så gapade han frivilligt.
Mina tips är att
1) försök hitta något läge där han är hungrig men inte vrålhungrig, min son var alldeles för ledsen och förvivlad för att äta om han var riktigt hungrig.
2) Låt honom leka med något under tiden som han äter så distraheras han och under tiden kan ni stoppa in lite mat. Jag vet att det är helt emot alla principer, men jag tror att man på något sätt måste få dom att förstå att dom faktiskt inte bara ska äta 3 skedar av maten utan att dom faktiskt kan äta sig mätta och få en bra mättnadskänsla även av mat.
3) Håll ut! Troligvis kommer inte din son heller att ammas tills han är tonåring (även om jag tvivlat en del på sonen....).
Lycka till.