Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

min 9mån flicka är riktigt glupsk

Skrivet av Wanda
jag funderar på att mätta mängden och ge henne strikt en protion. Om hennes vilja får igenom då skulle hon äta mera, kanske två portioner, hon har alltid öppen mun och väntar på nästa sked. Men det är bara hemlagad mat, burkmat äter hon knappast. Jämfört med sin 3årige bror i samma ålder har hon gått förbi honom med stor marginal. Hon är 70cm och i vikt 8,5kg, och enligt mina ögon kort och rund. Ibland undrar jag om barn i dessa åldrar kan drabas a övervikt. Hon är inte speciellt rörligt heller, kryper inte, sitter för det mesta.
Svar på tråden: min 9mån flicka är riktigt glupsk

Hon är alldeles för liten

Skrivet av  Sassa med Nils-03 + Semlan v 14
för att du ska börja tänka på om hon äter för mycket. Vill hon ha mat ska du ge henne det tycker jag. Så fort hon börjar röra på sig, kommer mycket av hullet att försvinna tror jag. Lyssna med BVC vad dom tror (brukar finnas dietister där), men jag tror som sagt inte du ska oroa dig eller inskränka hennes portioner om hon är hungrig. HOn växer ju massor nu.
 

Sassa!!!

Skrivet av  Fanny m Jacob 040121
Grattis till Semlan :-)
 

Du gör rätt!

Skrivet av  Lena_O
Låt henne äta tills hon själv säger stopp, för det gör barn i den åldern.

Som Sassa skrev ovan, så försvinner massor om ett tag när dom rör sig en hel del. Dessutom växer dom i skov, och det tar en massa energi som behövs i förväg!
 

Liten

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
För det fösta så är din dotter inte tjock. Min dotter vägde vid 9 månaders ålder 10580 g och var 71,5 cm lång. Det var enligt BVC helt normalt. Din dotter väger ju ändå 2 kg mindre.

Så små barn kan inte äta för mycket. De ska äta tills de är mätta. När de börjar röra på sig mer så förvinner babyhullet. De behövr mycket mat och ska få så mycket de vill ha.
 

Så gjorde min dotter också

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11 på besök
fast hon började vid 10 månaders ålder. Ett tag gick det två burkar barnmat och en burk efterrätt. Svärmor har 5 barn och alla de barnen har ätit en flaska välling efter varje måltid och ingen av dem är runda idag, förutom min sambo men han har dåliga matvanor över lag (barnen är mellan 5 och 29 år).

Låt barnet äta och bli mätt! Det är inte bra om hon får gå hungrig heller, speciellt inte med tanke på framtida matbekymmer samt att hon behöver den näringen och energin som kommer från maten.

 

jag hade en storätare!!hade

Skrivet av  trollmamma till Tor o Axel 04/09
Jag kan bara berätta min äldsta son var jätte glad i mat När han var 70 lång vägde han 9,6kg o var 6 mån
föddes på 3,6kg 52cm nu 15,5kg 93,5cm

Han började krypa vid 9mån o aptiten fortsatte att vara stor detta har nu avtagit han är 22 mån o äter bra men inte alls lika mycket som tidigare o han verkar må jätte bra med sin mat minskning dock måste jag säga att det tog tid för oss att vänja oss !!!

Övervikt ska man inte bekymra sig över förrän de är runt 3-6 år dock ska man jobba på att lära dem att äta rätt. Så äter hon bra mat gör det inget att hon äter mycket.
Tror att mycket rinner av dem när de börjar röra sig då är de aldrig stilla!!!!!tro mig *:)
 

Artiklar från Familjeliv