Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderar på en grej.

Skrivet av Nattugglan
Vår son som snart är 1 år han brukar äta väldigt bra och kladda lagom mycket tycker jag. Vissa gånger kladdar han ingenting och andra gånger kan han kladda lite mer. Men, men ,det jag funderar över är nämligen att ibland om vi tex har middagsgäster eller fikagäster så kan vår son helt plötsligt få för sig att inte äta lika stor portion som han brukar och han kan även bli ganska kinkig. Vet inte om det kan vara så att han vill ha lugn och ro när han äter, skulle tro att det är så. Men ibland kan det funka jättebra.

Nu är det ju så att i morgon fyller han 1 år och till helgen kommer släkten hit. Det är rätt många. Jag känner mig lite orolig över att Vår son ska krångla vid bordet för då känner jag mig så skyldig, stressig mm. Tänk om han får för sig att inte vilja äta om han inte får kladda. Våra föräldrar som inte tål kladd. Hur ska det gå? När en sådan situation uppstår tror jag att sonen känner på sig att jag blir stressad och då blir det säkert mycket värre skulle jag tro.

Någon som vet hur det kan vara?
Svar på tråden: Funderar på en grej.

mata i enrum

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
För att du ska slippa känna dig stressad skulle du ju kunna mata sonen innan gästerna kommer eller om de stannar länge så kanske du kan be dem underhålla sig själva i vardagsrummet eller så medan du matar pojken.

Om du inte tycker att det känns för pressar så låt sonen äta tillsammnas med er för det är ju bra träning för honom också. Passar inte kladdande dina föräldrar får de väl blunda eller gå därifrån.

Hoppas det blir en fin födelsedag hur du nu än gör. Grattis!
 

Det är ditt hem och DU bestämmer

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
inte dina föräldrar och de har heller ingen rätt att klaga. Stå på dig. Vill din son kladda så låt honom göra det om du tycker att det är ok i vanliga fall.

Han kommer att äta igen det han förlorade lite senare istället så det är ingen fara när det är för en så kort tid.

Lycka till på kalaset!