Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. Välling o dricka mjölk

Skrivet av Lindis
Frågar här med. Ni som ger välling till lite äldre barn. Min tjej blir två i dec. Hon äter välling innan hon lägger sig. Ger ni annan kvällsmat innan , eller räcker det med middag och sedan välling ca 2 1/2 timme senare. Hur gör ni?
Och, hur ska jag få henne att börja dricka mjölk??? Hon vägrar och dricker inte alls till maten om jag ger hene mjölk. Tycker det börjar vara dags för henne att göra det nu. Tips mottages tacksamt! :)
Svar på tråden: Ang. Välling o dricka mjölk

Tor blir 2år i nov

Skrivet av  trollmamma med Axel o Tor
vi kör välling på morgonen o på kvällen.
mjölk dricker Tor ändast till mellis o inte var dag till maten dricker vi vatten.
Han är bra på att äta ost så det får räcka.

Jag gillar inte att dricka mjölk dock lagar jag gärna mat med mjölk.
vällingen är komjölksbaserad så de får i sig mjölk.
vällingen kommer troligen vara bra ett tag till han är som resten av familjen har ingen aptit på morgonen så det är en bra frukost.

på kvällen är det bra så länge han gillar det.

mjölk har vi gett lite då o då när vi dricker det Tor gillar bara standardmjölk o inte för mycket år gången typ 1/2 dl åt gången jag tror det mättar mycket.

Jag gör inte så mycket väsen av det o bjuder gärna av mina slattar om han vill smaka det är inte så jätte viktigt om man vet att de dricker äter annat nyttigt
Lycka till!!
 

Mjölk i flaska?

Skrivet av  Lena_O
Eller kanske hälla lite karamellfärg i mjölken, så hon får smak på den. Kanske går det lättare sedan?

Testa olika sorters mjölk, en del gillar den fetare gammeldags mjölken, medans andra föredrar minimjölk.
 

klok tjej :-)

Skrivet av  maria65a
Det är bättre att dricka vatten till maten eftersom mjölk försvårar järnupptaget. Dricker hon yoghurt eller äter ost? Isåfall täcks hennes kalcium behov av det. Just mjölk är inte nödvändigt alls!
Min grabb drack aldig mjölk innan han som knappt 2½ åring började på dagis där dom dricker mjölk till mat och mellis men han dricker fortfarande inte mjölk hemma däremot yoghurt eller havremjölk till kvällen.
 

så länge jag vet är det vuxna som bör undvika...

Skrivet av  Wanda
mjölk till matten p.g.a av dett du skriver, barn däremot har så stort behov av kalcium att mjölk i matten är inte kontraproducent.
Men instämmer med dig i att om kalciumet intas med andra produkter, typ yogurth, ost, blommkol, fil, fikon, sardiner, m.m. Då kan barn slippa mjölken till matten.
En tips till Lindis är att prova lägga pitelite oboy i mjölken för smaken eller färgensskull för att börja med, sen kan man typ föreslå att byta eller börja med cornflakes eller puffar.

Mitt barn (snart 3år) drycker vällign morgon och kväll, preciss som ditt ungefär två timmar efter middag. Mjölken drycker han vilken tid som helst under dagen
 

Nu förstår jag inte...

Skrivet av  maria65a
Nu förstår jag inte, menar du att för barn har mjölken ingen hämmande inverka vad gäller järn men däremot för vuxna? Det får jag inte att gå ihop.
Att vänja barnet att dricka mjök med o´boy är bara ett sätta att vänja barn vid onödigt socker. Håller fast vid att just mjölk inte behövs.

För lite andra tankar:
http://www.mercola.com/article/milk/no_milk.htm
 

inte oboy..

Skrivet av  carro
om du blandar i oboy i mjölken så kan du lika gärna dricka vatten för mjölkens nyttigheter är borta om du blandar ut den med oboy.

Och dessutopm så är det onödigt ur socker synpunkt.

Jag läste ochså för inte så länge sedan att för mycket mjölk gör att skelettet blir urkalkat i stället för tvärtom, det ger alltså en motsatt effekt pga av att kropen inte klarar av den för stora mängden med mjölk.
 

??

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
Hur kan mjölkens nyttigheter försvinna med oboyen?Nu blev jag nyfiken,dricker själv oboy varje dag.Har du någon länk?
 

nej tyvärr

Skrivet av  carro
jag bara vet att jag hörde detta i något sammanhang och att det liksom fastnade i huvudet, just för att så många som har barn som itne dricker mjölk får barnen att dricka oboy för då får de i sig mjölken.

så tyvärr har jag ingen länkl.
 

Mjölk och oboy

Skrivet av  maria65a *kör vegan vecka*
Antar att tanken bakom det är att o\'boy i sig är så sött eftersom det nästan bara är socker så därför blir mjölken "onyttig". Inte att det finns något superämne i O\'boy som tar all näring från mjölken :-)
 

Min son dricker inte mjölk

Skrivet av  Mamma Erik
Och jag har aldrig tvingat honom, ser till att han får i sig mjölkprodukter i andra former.
Han drack välling till strax innan 6. Jag har hört lite oroliga kommentarer, men då jag påpekar att han får i sig kalk och de vitaminer han behöver genom (numera) yoghurt, såser och så och innan fick han välling
 

Artiklar från Familjeliv