Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Light-läsk farligt för barn??

Skrivet av Katta bf 27/3
I min ankomstgrupp skrev flera stycken att aspartam är skadligt för barn som växer, cancerframkallande etc. Jag blev jätteorolig, för min dotter dricker ganska ofta coca light, hon är snart 7 år. Jag VET att det inte är en bra bordsdryck, men det har bara blivit så. Tyvärr dricker sambon vanlig coca cola i princip varje dag och jag köper därför light till dottern så att hon åtminstone slipper sockret. Ska skärpa mig och begränsa ännu mer, men är det verkligen skadligt?
Svar på tråden: Light-läsk farligt för barn??

Råder delade meningar men...

Skrivet av  maria65a
i vilket fall som helst orsakae drycker med aspartam lika stora frätsskador på tänderna som vanligt sockrade drycker. Läste det i tidningen "doktorn" idag.

Själv ger jag aldrig aspartam till barnen och är oerhört restraktiv med det själv men huruvida det är farligt eller inte råder det delade meningar om men varför chansa med tanke på att det är en helt onödigt produkt?

Servera vatten till maten till alla, min man drack alltid cola till maten tidigare och då ville ju så klart ungarna ha men nu är det förbjudet hos oss förutom på lördagar. Vill han dricka läsk så får han göra det på jobbet.


Läs om aspartam här:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/sotningsmedel.htm
 

Ja, aspartam

Skrivet av  Nini
är ju som vanligt socker, inte ett dugg bättre. Om det kan ge cancer vet jag inte, och det tror jag inte att de har bevisat heller, då skulle det nog redan vart förbjudet.
Däremot tycker jag att du kan ställa krav på sambon att INTE dricka cola så länge er dotter är med. Min sambo drack alltid läks titt som tätt tidigare. Men ju större dottern blir ju mer vill ju även hon dricka. Så jag sa ifrån, han får dricka mjölk till maten som vi andra, eller vatten. Läsk dricker vi endast på helgen och vid alldeles speciella tillfällen-
 

Jag har också hört...

Skrivet av  ankeba
att aspartam inte är bra för barn, men nu nyligen så var det en forskare som sa på radio (apropå risk för sockerberoende kontra aspartamets skadlighet) att han mycket hellre skulle dricka läsk sötad med aspartam än med vanligt socker. Fast då gällde det ju iofs en vuxen.
 

Jag skulle aldrig ge..

Skrivet av  Malmö
Jag skulle aldrig ge mina barn light-drycker. Aspartam är farligt och framförallt cancerframkallande. Vänj din dotter att hon ska dricka vatten och vill hon inte pga din sambo så får han också dricka vatten. Vanligt socker är bättre än drycker innehållande aspartam.
 

JA definitivt!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Inte nog med aspartamet utan även syran i läsken ställer till det. Lightläsk är lika surt som annan läsk och syran är rena giftet för tänderna! (man inbillar sig lätt att det bara är sockret i vanlig läsk som är skadligt men sanningen är den att syra är minst lika farligt för tänderna). Att ge barnen lightläsk är ett bra sätt att ge dem karies.

En annan sak att tänka på är att sötade lightprodukter lurar kroppen och påverkar aptiten. Genom att dricka sötade drycker (oavsett om de är sötade med socker eller aspartam) saboterar man kroppens naturliga mättnadskänsla och får oss att känna oss hungriga fast vi ätit massor. Den som dricker lightläsk eller lightsaft löper därmed en risk för övervikt.
 

Lugn

Skrivet av  mathilda1
Allt är farligt om man överdriver ! Normala mängder Cola Light är mycket bättre än vanlig coca cola. Visst, det innehåller Aspartam men det ger ingen energi som socker gör, vilket ger en massa tomma kalorier !!!!!!
Alla diabetiker skulle nog ha dött i cancer, saknat tänder, varit överviktigta osv om det vore som flera skrivit här !
 

Aspartam

Skrivet av  En som arbetar med kemikalier
Det är inte lugnt att ge barn aspartam det är ett kemiskt medel som man ger till diabetiker för att man för tillfället inte har alternativ. Men även "vi" diabetiker använder light-produkter väldigt sällan. Jag dricker inte lightdrycker utan vatten, och jag tycker det är helt otroligt att ge barn läst som måltidsdryck för det första och det andra lightprodukter som är vetenskapligt bevisat att det är farligt.
 

Varför??

Skrivet av  emmy.b
Min dotter har inte druckit coca cola på över 2 år.
Hon accepterar svaret att det är farligt för speciellt barn. Varför servera läsk överhuvvdet taget till maten?? vatten och mjölk är bättre.
Här serverar jag bara läsk ej coca cola på lördagen och då gäller det max TVÅ GLAS. Ingen light läsk.. då är det bättre med det sockret som finns i vanlig läsk än det andra tillsatta sötningsmedlet.
Tänk på vad du tycker är värt att utsätta dina barn för. När det nu finns bättre allternativ.
 

Precis

Skrivet av  Lena
Ni vuxna får föregå med gott exempel och inte dricka en massa cola. Läsk dricker man till helgen tycker jag! Och light ska man absolut inte ge överhuvudtaget.
 

Inte bra

Skrivet av  K-ina
Jag har själv druckit ganska mycket light-produkter och funderade lite grann över hur det var med barn och aspartam. Detta var innan den debatt som varit nu, om att man får lika mycket karies och frätskador av lightläsk som vanlig. Jag surfade på nätet och på väldigt många ställen stod det att man ska vara särskilt försiktig att ge barn produkter som innehåller sötningsmedel.
 

Artiklar från Familjeliv