Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äta själv vid två år...

Skrivet av Johanna m. Ida juli -02

Jag utgår från att de flesta tvååringar mer eller mindre äter själv - men inte vår dotter!!
Hon har absolut inget intresse för mat, och har inte haft det sedan 3 månaders ålder. Hon kan äta, hon kan mata mig och sin kusin hur bra som helst, men att sitta och stoppa i sig maten gör hon inte.

Vi matar eftersom jag inte vill göra problemet större än vad det är, och på dagis har dom nu flyttat henne så att hon sitter jämte en fröken bara för dom ska kunna mata henne.

Hon är otroligt liten i maten, och därför anser jag att varje tugga är värdefull.

Vad skulle ni göra om ni var i samma sits?
Svar på tråden: Äta själv vid två år...

Skulle ha gjort som du

Skrivet av  Karolina med Isak 24 aug 03
Min son är väldigt kräsen med maten så jag vet vad du menar. Man kan ha principer som i vårt fall skulle innebära att man serverar all möjlig mat och sedan får han låta bli att äta om han inte tycker om det som serveras. Då äter han inte alls och blir jätteledsen och grinig senare. Så vi _provar_ med all sorts mat, men äter han inte så har vi något annat på lut i kylen.

Känner som du att jag inte vill ha någon maktkamp över maten.

Du kan ju ge dottern en egen sked att greja med, så har hon _möjlighet_ att äta själv. (Om du inte redan gör det.)
 

Artiklar från Familjeliv