Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur lära äta med sked?

Skrivet av Petra med Elsa 11/1 2004
Lillan äter helst själv. Matar vi henne så ruskar hon mest envist på huvudet och ska inte ha fastän hon är väldigt hungrig. Hon ska alltså äta själv. Hon plockar upp maten med fingrarna och stoppar i munnen, det är hon jätteduktig på! Men hur lär vi henne att äta med sked? Jag har gett henne sked med mat på, då har hon plockat upp maten från skeden med fingrarna o sedan stoppat i munnen... Rätt men ändå inte...

Är hon kanske för liten för att äta med sked själv eller ska vi börja träna nu? Behöver tips på hur det ska gå till.
Svar på tråden: Hur lära äta med sked?

Det kan inte Emilia än fast hon

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
är snart 16 månader. Hon försöker men det går inte. Vissa saker är lättare att äta med sked som yoghurt men det är ändå svårt och mycket hamnar brevid. Gaffel är lite lättare att stampa fast maten med och stoppa in i munnen men hon äter också mest med händerna än så länge.

Mitt råd är att erbjuda skeden, mata henne det som går med skeden och sen låta henne äta på det sättet som hon helst gör, mao händerna.
 

det kommer

Skrivet av  trollmamma till Tor o Axel
min son tränar än han är snart 2år. Tor är bäst på att sticka maten med gaffel men det går inte att sticka allt:) men det kommer.
Vi har alltid gaffel eller sked framme så när han inte är lika hungrig kan han träna. De vill äta som vi men ibland är det viktigare att ÄTA. ger man fil eller gröt då o då brukar de vilja ta skeden o testa.

Det är bara att ge det tid så kommer hon fixa det
Lycka till!
 

köp specialsked

Skrivet av  Björna med lillebror 9 mån
vi köpte en till dottern när hon var strax över året. SKeden är liksom böjd och är lättare att ta till munnen och finns i vanliga matvaruaffärer. Dottern blev överlycklig, hon tyckte genuint illa om att matas och sen dess åt hon själv och bättre.
 

Artiklar från Familjeliv