Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälp!

Skrivet av uppgiven ammamamma
min ettåring vill bara amma, så har det alltid varit och vi har hållt att försöka med smakisar från och till sedan hon fyllde 4 månader...hon kan dricka nå´n mun yougurt eller kall välling i glas, och smaka vaniljglass (pinne), hon gillar bregott, så det får hon på smörgåsrån, då suger hon av smöret och slänger sedan kexet på golvet.

hon får smakbitar av allt, leker med det och slänger det.
vad ska jag göra?

hon sitter med vid matbordet 3 gånger per dag, hon gillar det och är glad, vi försöker inte tvinga henne utan erbjuder kravlöst allt, och jag har dragit ner på amningen så hon ska vara hungrig, men nej....

hon är mycket aktiv och är nu så smal, så smal...det är därför jag ger henne bregott, så får hon i sig lite fett iallafall.

Svar på tråden: hjälp!

Sonen var likadan

Skrivet av  Björna med lillebror 9 mån
men dock en tjockis. Han tyckte att mat var oerhört överskattat och att vi klarade oss bra på amningen. Han är nu 9 månader och började inte äta förrän vi i princip slutade amma, nu ammar vi bara en liten slurk på morgonen och en på kvällen. Han var tvungen att inse att maten skulle nu komma vid matbordet och inte ur brösten. Ledsen var han de första dagarna men det gick över...
Numera äter han med god aptit det mesta. Jag tror inte att vi hade kunnat fortsätta amma som vi gjorde, han nöjde sig med det. Kanske är det samma med din dotter, du kanske måste sluta amma?
 

Samma här

Skrivet av  Sara med 98+02
Min lilltjej började äta "på riktigt" när hon började på dagis vid 16 månaders ålder. Men inte förrän nu i sommar/höst har hon börjat äta mycket. Hon har alltid innan varit väldigt liten i maten. Jag slutade amma henne för någon månade sen. Hon är 2,5 år nu.

Hon har aldrig varit särskilt rund, men är inte mycket smalare än storasyster var. Hon ammades bara i 9 mån och åt därefter bara mat och har alltid ätit bra, om man jämför… :)

Det är inte säkert att smalheten har med maten att göra. Det kan ju vara anlag också. Mår hon bra, är pigg och utvecklas, tycker jag inte du ska oroa dig. Rätt vad det är så vänder det.

Vi gjorde som ni, lät henne sitta med vid bordet, hon fick bitar av vår mat (hon har ALDRIG ätit purre). Det hon började äta skapligt bra var smörgås (med massor av smör), köttbullar och korv… och fetaost och oliver. Potatis och pasta har hon börjat äta sista månaden, innan vägrade hon.

Det ordnar sig, ska du se!
 

Artiklar från Familjeliv