Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur lär jag mitt barn äta bitmat?

Skrivet av Tina
Har en dotter på nyss fyllda 1 år som fortfarande äter babymat,puréer på burk. Fattar inte hur jag ska få henne äta grövre mat med bitar i. Har försökt med 8-månaders burkar flera gånger, men hon förstår sig inte på att tugga, det fastnar i halsen o kommer ut tillbaka. Jag behöver bara testa några skedar så är aptiten borta för den måltiden och puréerna duger då inte heller. Vill ju så gärna att hon skulle få smaka på nåt nytt o gilla det, hon är ju redan 1 år, men mitt tålamod är inte tillräckligt för det här... Har varit så rädd att hon ska få bitarna i halsen också så jag är väl lite sen med att låta henne pröva på. Kanske det är värre då? Hur har ni gjort? Jag har även försökt mixa 8-månadersburkar och då äter hon lite grann i alla fall, även om det inte är nån höjdare. Små smulor av bröd och bananbitar går något så när...fast långsamt. Hur har ni tränat och ska det ta lång tid innan barnet accepterar grövre mat? Ska jag pröva 8-månaders burkar om o om igen tills det går eller...verkar ju hopplöst.
Svar på tråden: Hur lär jag mitt barn äta bitmat?

E har alltid "ätit" med oss vid

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
matbordet och har alltid haft plockmat. Det kan kanske vara dags att ge henne mat att försöka plocka i sig, leka med, utforska, mm. Efteråt kan du ju ge henne en puréburk så att hon inte går omkring och är hungrig. Det är nog så jag skulle ha gjort om jag var du. Hoppat över 8 och 12 månadersburkarna och ge bara av er mat i bitar och purén.

 

Hallå där....

Skrivet av  morsan
Jag känner igen det där. Jag tycker att vår son är sen med grövre mat och han är också 1 år. Men det är skönt att höra att det finns fler som har svårt för det. Bara för ett tag sedan skröt min vännina jämt om att hennes son som är en månad yngre än vår att han kunde äta ditten och datten och bitarna var såååå stora men han brydde sig inte osv.

Jag kände mig då lite ledsen för min son kräktes så fort jag testade mat lite bitar i. Det kändes som om ingenting fungerade, endast mixat.

Nu har det lossnat lite för han iallafall och det känns bra. Men jag vet inte riktigt vad det beror på, vi har väl gått väldigt försiktigt fram tror jag. Men jag mosar fortfarande maten med gaffel både 8 månadersmat och 1årsmat i burk. Det mesta mosar jag med gaffel till honom. Men nu har han börjat klara av att äta hela skalade väldigt mjuka äpplen själv och även banan. Han gillar inte plockmat så mycket, lägger vi fram plockmat så leker han bara med det och kastar i golvet. Men vi låter ändå han ibland få känna på matbitar med hopp om att han snart kommer över det där kladdandet och att han stoppar det i munnen istället. Även Tom & Jerrykex går bra.

Jag tror att en del barn har lite svårare för det där med grövre mat i början och det nog kan dröja innan det funkar men ingen sa det till mig. Jag var jätteorolig ett tag för att min son aldrig skulle klara av grövre mat, han satte i halsen och spydde hela tiden nästan. Bvc gav inga bra svaralls så jag ringde barnmott och där sa dom att vi skulle avvakta med grövre mat och fortsätta med mixat ett tag så magen får lugna ner sig lite.

Man blir ju bekymmrad då man hör om alla andras barn hur duktiga dom är på att äta det mesta. Jag tycker att du ska ta det lugnt och gå varsamt fram, tids nog kommer hon säkert att lära sig tekniken att tugga lite grövre mat. Men gå väldigt varsamt fram. Känner du ändå att något inte stämmer så be en barnläkare titta i hennes hals att allt ser ut som det ska för det gjorde dom på vår son och allt såg bra ut.

Lycka till!
 

En sak till....

Skrivet av  morsan
Jag brukar lägga smörgåsbitar i youghurten så dom får mjukna där i. Sedan går det jättebra att ge vår son det.
 

Mognadsfråga

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Barn är olika! En del kan gå redan vid 8 månader, och andra inte förrän vid 18. Så synd med denna tråkiga och stressande hets med maten. :-(

Det kommer ska du se, låt honom äta det han klarar, och testa ibland med bitar. Han växer säkert till sig och en dag så är han redo för mer bitar. Jag tror inte på träning, mer på mognad.

Min dotter kunde inte äta 1 års puréer när hon var 1 år heller. Hon låg alltid en burk nivå efter sin ålder. Men nu när hon är 2 så äter hon stora köttbiffar utan problem! Hon fick tänder ganska sent, tror att hon inte var fysiskt redo för bitar förrän gasnska sent. Och jag tror att man gör mer skada än nytta genom att forcera, tror det är bättre att vänta in barnet. Ge det lite tid bara. Kram
 

Prova med vanlig

Skrivet av  Skrållan
mat istället. Burkmaten är alltid en massa sås och bitarna blir svårare att hantera i munnen för ett ovant barn.
Ge henne macaroner som hon kan plocka en och en. Gröna ärtor som du tinat, små bitar kokt potatis, små bitar korv.
Låt henne ex smaka av er mat.
 

Låt henne prova att äta själv.imt

Skrivet av  andromeda
.
 

Artiklar från Familjeliv