Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Appropå inlägget om att dricka mjölk längre ned

Skrivet av Åsa
Kopierat från ringblomman.nu iofs en "alternativ" sigth men både Gillbergs och studien i Malmö/Lund är völ vetenskapligt belagda studier.

"Det är stor debatt idag om alla Bokstavsbarnen DAMP, ADHD. etc. Hyperaktivitet och inlärningsproblem. Skolan har stora väldiga problem.
Amfetaminprofessorn Gillberg säger att 10% av våra barn är hjärnskadade, i behov av psykiatrisk vård och behöver Amfetamin.

Nyligen publicerades en undersökning gjord vid Barn och ungdomscentrum i Malmö/Lund
Som visat att 10% av våra tvååringar lider av järnbrist. Pga att de dricker för mycket mjölk.
Järnbrist hos barn ger symtom som Hyperaktivitet, Inlärningssvårigheter, Minnesproblem,
Balansproblem, = ett typiskt DAMP barn.
Kanske har vi en del av våra DAMP barn i den gruppen ?
Mjölkintag i samband med mat hämmar järnupptaget med 50-60 % . Om du istället dricker ett glas juice ökar du järnupptaget med lika mycket.

WHO har för mer än 3 år sedan gått ut med rekommendationer om att barn under 1 år inte bör dricka mjölk pga att forskningen funnit ett samband med Diabetes och för tidigt mjölkintag.
Mjölk är en av de vanligaste orsakerna till allergier hos barn.
Varför får småbarnsföräldrar inte veta detta ?
På TV säger reklamen att mjölk ger friska barn. Många föräldrar tvingar sina barn att dricka mjölk i tron att det är nyttigt."

Svar på tråden: Appropå inlägget om att dricka mjölk längre ned

tack

Skrivet av  Bobby
din info är mkt intressant.
 

Både nyttigt och gott

Skrivet av  Lisia
Äsch säger jag, Det är ingen som "dör" av mjölk. Hysteri och överdrivenhet och överbeskyddan är vad det är. *äsch*
 

dör?

Skrivet av  maria65a
Det var väl ingen som sa någonting om att dö? Att ta upp det som exempel är däremot hysteri!
Däremot så finns det skilda åsikter om hur bra/dålig mjölken är, precis som med i stort sett alla livsmedel!
Att avfärda det som överdrivenhet, hysteri och överbeskyddan är respektlöst genom folk med annan åsikt.
 

Tycker nog man ska fundera

Skrivet av  Åsa
lite på om man som person säkert vet att det är nyttigt. Att det är gott är en annan femma. Tror de flesta svenskar har väldigt stora skygglappar på titt som tätt när det gäller diskussionerna om huruvida mjölk är onyttigt eller inte eftersom det är så inpräglat i oss att det _är_ nytttigt. Mjölk mer eller mindre _är_ ju svensk matkultur

Mig veterligen finns idag inga belägg för att mjölk är nyttigt, utom möjligen som kalcium källa. Det var ju ett undermedel för en befolkning som bitvis svälte och var undernärd. Men idag får i oss tillräckligt med både proteiner och fett utan att behöva äta extra av de fetter som vi vet är dåliga.
 

Olika åsikter om det...

Skrivet av  A
Jag tycker inte all det är gott och att det är så nyttigt säger väl folk mest "av gammal vana"...
 

Redan när min dotter var bebis, för 12 år sen...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... och långt innan dess förresten, så visste "man" att mjölk inte ska drickas till dagens huvudmål. Tom min mamma serverade apelsinjuice till blodpuddingen när vi var små och det är 40 år sen! Att mjölk hämmar järnupptaget är inte några nya rön, det har man vetat länge. Jag tror problemet är att den här sortens kunskap om mat försvunnit under de senaste generationernas snabbmat- och halvfabrikatskultur.
 

Jo det är

Skrivet av  Åsa m A&E
ju troligt att det är kunskap som tappats bort. Jag blir dock ofta förvånad över vilka ramaskrin det kan bli när förskolor slutar servera mjölk till lunch och hänvisar till livmedelsverketsrekommendation. Föräldrar som gör "upprop" går till pressen och mailbombar politiker pga av skandalen att deras barn nekas den "nyttiga" mjölken.
 

Fast det vet man ju redan!

Skrivet av  Lena
Alltså, det har jag hört jättemycket, att man ska undvika mjölk till huvudmål och bara ge till frukost och mellis, och dricka vatten eller juice till lunch och middag (eller ge frukt i samband med måltiden), just för järnets skull. Det är ju ingen ny kunskap. Och jag har också hört jätteofta att man ska vara försiktig med mjölk innan 1 år, hellre ge yoghurt isåfall. Det är ju inget som hålls hemligt direkt, jag trodde faktiskt att de allra allra flesta vuxna visste att mjölk hämmar järnupptaget?
 

Uppenbarligen kan

Skrivet av  Åsa m A&E
inte alla vuxna veta om det eftersom det fortfarande är 10% av 2åringarna som lider av järnbrist, tyvärr. Visst är kunskapen gammal men det är inte samma som att den är utbredd.
 

Vad

Skrivet av  Åsa m A&E
det gäller mjölk innan 1år så är det alltså rena mjölkprodukter som åsyftas i rekomendationen. Det är en vanlig missuppfattning att yougurt skulle vara mer OK. Den är dock precis like allergen och hämmar järnupptaget på samma sätt.

Tillagad mjölk i mat är en annan femma,

(Blev kanske lite rakt på båda inläggen men det är inte menat så. Hinner inte skriva om dock)
 

Jojo men...

Skrivet av  Lena
Jo det är klart att yoghurt hämmar järnupptaget lika mycket som mjölk. Däremot är ju syrade mjölkprodukter lättare för magen att bryta ner än ren mjölk, och därför snällare att börja med. Ren komjölk är ju rätt svårsmält föda för små barn.
 

Njae

Skrivet av  Åsa
det är nog det somdet tvistas om lite. Om man tänker så här: "det finns två ämnen som är svåra att bryta ned i mjölken Laktos och Mjölkprotein. Laktos finns även i bröstmjölk och det är småbarn gjorda för att äta. I yougurt kvarstår all mjölkprotein som ju är det som orsakar mjölkallergi men laktosen bryts ned. Därför är yougurt snällare för vuxna/äldre barn som inte längre är "gjorda" för bara bröstmjölk men det är lika dåligt för småbarn eftersom det är mjölkproteinet som är den stora boven för en baby mage."
 

Artiklar från Familjeliv