Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mat vägran

Skrivet av finex
Jag har en dotter på 5 år som vägrar att äta.Det har varit så sedan hon var 2år.Det började med att hon blev tvingad att äta på dagis,sedan dess är mat ett stort problem både för henne och mej.Hon går fortfarande på dagis,där äter hon nästan bara smörgås till lunch.Vi har till och med provat att ta med egen matlåda dit men funkar inte häller.Hemma äter hon inte heller så bra.Har varit i kontakt med bvc men dom säjer bara att vi inte ska oroa oss så länge hon väger som hon ska och följer sin kurva.Till hösten börjar hon ju lekis och jag vill att dom här matproblemen ska vara borta då.Vi har rätt så goda matvanor här hemma och hennes systrar äter hur bra som hällst.Någon som har några tips hur vi ska göra?
Svar på tråden: mat vägran

mindre uppmärksamhet

Skrivet av  Bobby
Hej, det kan bli så att barn känner att maten är ett maktmedel dvs ett sätt att kontrollera föräldrarna och få bestämma över dem. Det är oxå ett sätt att få föräldrarnas fulla uppmärksamhet och vilket barn vill inte ha det? Vet inte om detta kommer att hjälpa men ge så lite uppmärksamhet som möjligt till själva ätandet och småprata, ha det trevligt. Om inte barnet äter upp så ta bara bort tallriken. För mig och mina tre barn som är stora nu har detta fungerat. När vi har kommit till vissa släktingar som tjatar om mat så har de kunnat sätta sig på tvären. Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv