Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälp mig med 16månaders tjej

Skrivet av Carro m Felicia 030802
hur ska vi kunna få henne att äta??när vi sätter henne i stolen så ska hon bara ställa sig upp och när vi sätter ner henne så skriker hon bara..vi har prövat med att mata och hon får även ha en egen sked att äta med men hon äter knappt nånting..de ända vi får i henne är banan, vatten och välling...

snälla kan nån ge oss lite tips??

tack på förhand
Svar på tråden: hjälp mig med 16månaders tjej

Påminner lite.....

Skrivet av  Jag med min älskade son
om vår son som är snart 14 mån. Läs inlägget ovanför ditt inlägg om 1 åring som inte vill äta. Vår son har så trång stolsdyna i sin stol så han kan inte ta sig ur vilket han gör hemma hos farmor och i andra stolar. Vissa barnstolar är värdelösa tycker jag, alldeles för rymliga så barnen kan klättra ur och krångla när dom ska äta. Men jag undrar också varför dom är så matkinkiga alltså?
 

Vi hade det likadant...

Skrivet av  Anna
tills vi satte dit en ordentlig sele (som eg. är till barnvagn). Med ens slutade hon försöka ställa sig och matron infann sig. Men vi är jättenoga med att släppa ner henne när hon vill ner. Låt inte barnet vänta på maten när du satt ner henne utan maten ska serveras så fort selen är på (i början iaf).
Om hon tjuter så fort ni sätter ner henne verkar det som om hon fått dåliga associationer till stolen. Vänta någon vecka så att hon glömmer dem, om hon visar att hon vill upp i den så låt henne sätta sig annars väntar ni som sagt. Ge lite mat med henne i famnen (ja kladdig blir man) för att få in vanan, ge bara så mycket hon vill ha och välling som vanligt, fast vänta iaf någon kvart innan ni ger välling så att hon inte tänker -välling istället för mat.
Sedan börjar ni att sätta henne en gång om dagen t.ex. till middagen, med sele på. Häll en hög småbitar framför henne av eran mat, samt kända saker som t.ex. små bananbitar och sätt er och ät själva. Hjälp till om det uppenbarligen behövs och om det funkar så mata med sked av annan rejält mosad mat som inte irriterar halsen (det är inte kul att känna kväljningar när man äter). Att prata kan vara kul men också störande så ge uppmärksamhet om det verkar önskvärt annars inte.
Ett tips kan vara rice crispies som in dotter älskar att knapra på medan jag matar. Det är bra att använda för att öva bort känsligheten i munnen och öka fingerfärdigheten.
 

Artiklar från Familjeliv