Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 åring som inte vill äta.

Skrivet av Jag med min älskade son
Nu är det så här, vår 1 åring är så himla svår att mata! Vanligtvis matar jag honom medans han sitter med sin egen sked och geggar med den i maten, kladdar lite bredvid tallriken med skeden, kanske stoppar någon sked i munnen själv. Och vissa gånger får han sitta och pilla med något intressant medans jag stoppar in mat i hans mun och då går det oftast fortast att äta.

Nu har han en kindtand som kommit upp och gjort honom gnällig, irriterad, dålig matlust mm. Och nu har han en kindtand till på G.

Men det är en sån pärs rent ut sagt att mata honom nu alltså! Vad gör man? Blir det bättre?

Vi gör som vi alltid gjort och nu när han ska äta så sitter han bara och leker med maten och vill inte ha någonting knappt. Jag måste lägga fram ett par stycken skedar framför han och alla slänger han i golvet. Han skriker och pekar på något på bordet det kan vara smörpaket, tub med mjukost eller vad som helst han skriker för att han vill ha det och gnaga på eller känna på. Om du ger han det han skriker efter så åker den också i golvet. Man tycker ju att han borde äta om han får sitta med tallriken och sked själv men inte då. Jag undrar så när han kommer att lära sig att stoppa maten i munnen istället för att leka och kladda ner sig totalt?

Man blir ju så utmattad av att innan varje måltid leta efter saker som han kan tänkas tycka är intressanta att pilla på medans han äter så han får i sig ordentligt med mat. Ofta tänker jag: Varför kan det inte bara vara att sätta sig och mata honom medans han äter lite själv också med sin sked, varför ska det alltid vara så krångligt. Han kan alltså vara som ett riktigt monster vid matbordet vissa gånger, skrika,vråla, vet inte vad han vill, kasta allt i golvet, gnälla , kladda ner sig helt även mig. Vad gör man, ska man bara härda ut? Kommer det här att gå över?
Svar på tråden: 1 åring som inte vill äta.

Var så säker...

Skrivet av  Anna
det går över! så länge du tar det lugnt och lyssnar på honom. Vill han inte äta så släpp ner honom ur stolen efter att ha erbjudit honom mat några gånger. Visar han tydligt att mat inte är kul så släpp ner, man kan inte tvinga någon att äta.

Men äta måste han ju. Så ge honom lite skorpa med smör att gnaga på så att han inte blir för hungrig mellan måltider (för hungriga barn vill inte äta). Eller banan att gnaga på i famnen på en vuxen. Kanske välling är lättare att äta just nu, i mugg eller flaska. Mat som är mer mosad brukar slinka ner ganska lätt, vi ger 5-månaders mat när dottern får tänder, det behöver hon inte tugga.
Men det som funkar bäst är att ge av det alla andra äter, bitar av köttbullar, makaroner, ris, majs, korvbitar (skinnet skalas av). En hög på bordet till matstolen och sedan äter hon det hon vill ha, ingen tittar eller trugar, man äter för att man är hungrig. Om barnet är riktigt glad kan man då och då ge mat ur sked från barnmat så att magen blir full.
Min dotter (11 mån.) äter helst majs och rice crispies när jag matar. Sked bryr hon sig inte om, det kommer senare. Sedan får man inte glömma vätskan, det är inte gott att äta utan att dricka. När dottern äter dåligt får hon mjölkersättning istället för vatten till maten, vatten får hon sedan mellan måltider.

Men lättast går det när alla äter samtidigt och hon äter det vi äter.
 

Artiklar från Familjeliv