Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matvägran när pappa matar!

Skrivet av cd
Snälla hjälp oss någon.

Vår son vägrar äta när hans pappa ska ge honom mat. Det har han nästan alltid gjort, redan när han var 5-6 mån gammal. Nu är han 13 mån.

Det blir så kämpigt för mig känner jag ibland när jag tex ska åka bort ett par timmar eller göra något annat för då oroar jag mig hela tiden över om sonen får mat i sig. Grejen är den att när vår son inte vill äta och pappa matar så blir hans pappa så himla frustrerad. Han gillar inte kladd heller, medans jag anser att barn måste få kladda för att lära sig att äta själva. Jag ser hur besvärad han blir ibland när vi äter allihopa och han ser hur sonen kladdar.

Jag har EN sovmorgon i veckan och det är varje lördag. Den är helig för mig då jag är gravid också och känner mig extra trött. Men jag blir väckt flera gånger när jag hör från köket hur det krånglas med maten, sonen gnäller. Jag kan ju inte koppla av och sova gott och lita på att pappan kan ge han mat. Vad gör man? Hur ska det gå när jag ligger på bb?

Min egen teori är att sonen känner på sig att pappan inte gillar kladd, pappan spänner sig och det kanske inte är hans grej att mata helt enkelt. Jag har sagt att om han inte vill ha någon frukost så gör inte för stor grej utav det utan släpp ner honom isåfall. Imorse hävdade pappan att om sonen inte vill äta så måste han bestraffas genom att han får gå och lägga sig!!! Han sa: " Han måste lära sig att äta även när jag ger". För mig lät det hemskt rent ut sagt!( Med bestraffning alltså)

Jag tycker att om han inte vill ha mat så får han vara utan. Thats it.
Det lät så hemskt när han sa "bestraffning"! Man ska väl inte straffas för att man inte vill äta?!

När farmor eller mormor matar brukar det gå bra.

Så vad ska man göra för att sonen ska äta när pappa också ger???
Svar på tråden: Matvägran när pappa matar!

Mina råd:

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
Tycker för det första att din man gör fel som vill bestraffa barnet för att han inte äter. Ett så litet barn kan inte förstå det sambandet. Tycker du ska råda honom att lägga ner det med en gång, då det skadar mer än det hjälper.

Sen tror jag att din man och son har kommit in i en ond spiral, som du säger, din son känner av att pappan blir spänd vid matbordet och matningen, och vill därmed inte äta. Dricker din son välling? Isåfall tycker jag att pappan ska ta en paus i själva "mat-matningen" och ge välling vid de mål han ska mata (t ex vid dina lördagsmorgnar). Det är ju inte lika "stressigt", och då kan din son börja se sambandet: "glad, lugn pappa <---> matstund". Det är ju absolut ingen fara om din son dricker välling istället för att äta riktig middag några gånger, speciellt inte om det gäller något så allvarligt som att de ska få ett fungerande samspel.

(Min dotter har också haft sina "perioder". Vissa veckor ville hon inte äta med mig, och ibland inte med pappan. Vi har dock ALDRIG bestraffat henne för det, utan bara tagit det lugnt. Idag är hon en rätt så matglad tös, ibland äter hon mer, ibland mindre, som gillar att sitta med både mamma och pappa vid matbordet).

Hoppas det löser sig för er!
 

Tack...

Skrivet av  cd
för ditt råd. Nu är det ju så att vår son har aldrig tyckt om välling så han får gröt istället.

Och jag sa till pappan vad jag tyckte och tänkte angående hans sk bestraffning. Och det verkar som att han inser att det var fel och skäms lite. Men det gör inget tycker jag. Jag mår så dåligt när jag tänker på hur han sa det i lördags med bestraffning. Jag håller med om att ett sånt litet barn inte förstår sambandet där emellan.
 

Du skall släppa

Skrivet av  Jämställd pappa
kontrollen! Låt pappa och son fixa detta själva. Det är så här att vissa har lättare än andra att "vara med barn" andra hanterar barn. Det är något som ändras över tiden och beroende på barnets ålder. Ge dem en changs och låt dem misslyckas.
 

Delar uppfattningen

Skrivet av  Jämställd pappa
att bestraffning är fel men din man måste fixa detta. Försök få honom att fundera på vad det är i hans beteende som gör att sonen vägrar.
 

Artiklar från Familjeliv