Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mosad banan är det bra babymat?

Skrivet av Mamma
Mitt barn är femmånader och vi har börjat ge mosad banan eftersom min mamma tyckte det var bra. Det går varierade bra. Men jag funderar mer på är banan en bra babymat?
Svar på tråden: Mosad banan är det bra babymat?

Jag tycker...

Skrivet av  AG
...att det är en bra efterrätt eller mellanmål. När vår flicka var liten tålde hon inte mjölkprotein så det var ett enkelt sätt att få i henne kalk. Nu är det lillebrors tur att pröva och det är gott,mättande och jag tror nyttigt. Varför skulle det inte vara bra?Akta dig bara för fläckarna! Det blir bruna fläckar av banan som är jättesvåra att få bort.
 

Hej

Skrivet av  M
Håller med om att banan är bra som mellanmål eller efterrätt. Men du bör nog börja med smakportioner av annat, t ex kokt potatis, andra rotfrukter, broccoli etc också nu
 

jag ...

Skrivet av  andromeda
kokte tjock havregrynsgröt med extra smör i och mosade ner en halv banan för att få en lagom konsistens.
Kokte gröten i micro och då blev den ju skållhet,så då lade jag i en isbit för att snabbt få den till ät temp (innan jag mosade ner bananen i gröten)De åt mina barn som frukost / mellan mål el kvällsmål.Först som smak portion förståss!!
 

Det är bra mat som smakis tycker jag

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
men det är inte "mat" att stå sig på utan mer mellanmål.

 

Artiklar från Familjeliv