Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frukostvägrande barn (6- och 11 år)

Skrivet av johnny
Förtvivlad frukostgräl igen. Varje morgon samma sak, barnen vägrar att äta frukost. Det spelar ingen roll vad vi erbjuder för frukostar ändå totalvägrar de att äta (säger att de inte är hungriga)och går sedan utan mat i magarna till skolan. Tycker vi har försökt allt, frågat barnen vad de vill att vi handlar till frukost, vet inte blir alltid svaren. Någon som har tips på hur man får barn att äta frukost? Suck.
Svar på tråden: Frukostvägrande barn (6- och 11 år)

Skicka med

Skrivet av  AG
...smörgås och något att dricka. Jag förstår om ni vill ha gemensam frukost och att barnen ska vara mätta i magen, men det kanske är för tidigt på dagen för dem. Jag jobbar som lärare och har elever som äter smörgås(frukost) när de andra äter frukten vid 9.30 och det fungerar bra. Går det bättre på helgerna? Oftast äter man ju senare då. Lycka till!
 

Sluta försöka

Skrivet av  Ullen61
Jag håller med AG, låt dem slippa, erbjud frukost och låt dem välja själva. Ibland går det bättre om man som förälder inte bryr sig. Vår äldste äter oftast en smörgås men ibland bara en frukt och dricker en kopp te men han klarar sig bra på det fram till lunch.
 

så här hade jag gjort...

Skrivet av  andromeda
strunta i att fråga dem ,gör frukost till er själv.
Efter hand så kommer de säkert att vilja vara delaktiga i era frukost vanor.när de märker att du/ni inte tjatar längre, och de får gå hungriga till skolan.Låt barnen ta steget att vilja äta med er i stället för att truga.När de väl kommer ,så välkomna dem med ex. jaha? jag todde inte Du/ni ville ha frukost,men varsågod att ta för dig/er.Lycka till.
 

Om jag tänker tillbaka

Skrivet av  Skrållan
till då jag själv var liten så vet jag att jag fick kämpa för att få i mig en husmanssmörgås på morgonen.
Som vuxen äter jag gärna frukost och klarar inte fm annars.
Skicka med en frukt om de inte redan brukar äta det på skolan.
 

Artiklar från Familjeliv