Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matproblem - 10 månader

Skrivet av Renee
Hoppas att någon kan ge mig några tips angående min son Lucas måltider.

Vårt problem är att Lucas nästan alltid skriker och sätter in händerna i munnen när han ska äta, detta har pågått i flera månader redan. Det börjar redan när han ser maten. Efter en stund går det bra att äta, särskilt om jag ger honom något att titta på, en sked eller liknande. Han får också försöka äta själv, det går bra en del av måltiden och sen blir han jättearg och gallskriker. BVC gav mig rådet att låta honom äta själv, men det hjäper inte. Jag har försökt följa AWs råd att ge mat med ca 4 timmars mellanrum (jag ammar inte längre) och när jag väl har fått honom att börja äta går det ganska bra och han äter oftast upp allt, jag behöver inte truga. Det jag tycker är lite jobbigt är att han skriker så mycket när vi är borta, andra barn störs när de äter, och deras föräldrar också...

Är det någon som har liknande erfarenheter?
Svar på tråden: Matproblem - 10 månader

Delvis

Skrivet av  O
Min son är 14 mån och jag tycker att han varit speciell att mata hela tiden faktiskt.

Oftast går det bra att mata honom vid varje mål, jag brukar få i honom det mesta utav portionen. Vissa gånger kan han strula mycket när han ska äta. Han kastar sig åt sidorna i stolen, piper och gnäller. Jag brukar ge honom nått att äta själv med händerna banan, korvbit, köttbulle , macka mm. Samtidigt matar jag honom med det som ligger på tallriken. Han brukar också få sitta med egen sked och peta i maten, men oftast tar han mat med skeden och lägger på golvet eller så kastar han skeden och muggen i golvet. Så ibland måste vi ha gott om tålamod när han ska äta.

Verkar ibland som om han tycker att det är långtråkigt att äta. Jag funderar på hur lång tid det tar innan han kan sitta och äta helt själv och ändå få i sig alltihopa. Det är jobbigt ibland när han kastar allting i golvet hela tiden.