Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smakisar

Skrivet av Viktors mamma

Nu är lillkillen snart 4 mån & det är dax för smakisar. Jag är själv allergisk & undrar vad det egentligen är man ska tänka på för att undvika att han oxå ska bli det. Hur är det egentligen med gluten och mjölkprodukter? Han har ätit/äter BabySemp 2 sen 2 v ålder.
Svar på tråden: Smakisar

Du kan vänta lite till.

Skrivet av  Tonårsmamma
Jag helammade mina barn tills dom var 6 månader. Gav inga smakisar innan dess.

Man måste inte börja så tidigt. Så om barnen har anlag för allergier, så skulle jag vänta lite till.
 

Så här

Skrivet av  M
tycker jag: Jag tycker att det är upp till var och en när man börjar med smakisar. När jag själv var liten började mödrarna med smakisar vid 3 mån. Och det funkade jättebra. Min egen son som är 1 år nu, började vid 4 mån och det gick jättebra det också. Och nu har det kommit att man ska börja vid 6 mån. Och det tycker jag är lite försent faktiskt, alla kanske inte KAN amma så länge.

Börja först med olika grönsakspureer och fruktpureer. Kör på det 2-3 veckor. Sedan kan du försiktigt börja införa gluten som tex havregröt. Mjölk tror jag att man ska vänta med men kommer inte ihåg hur länge. Jag tror gränsen går vid ca 1 år eller nått. Fast jag införde det på min son runt 8-9 mån, han fick då börja smaka på naturell youghurt och det gick jättebra. Du kan göra egen grönsakspuree med lite nötkött i också för kött kan man införa vid 5 mån.

Gå väldigt varsamt fram för jag har hört att om barnen är allergiska så visar det sig först efter du gett dom maträtten ett par gånger.

Det du ska vänta med är också ägg och fisk för det kan skynda på allergier och få allergiutvecklingen att gå snabbare. Ägg och fisk kan man ge först efter 1 års ålder.

Lycka till!
 

Vad gäller amning...

Skrivet av  Lena L
Vad gäller att man ska börja ge smakisar vid 6 månader så gäller det oavsett om man ammar eller ger ersättning. Att man rekommenderar att man ska vänta är helt enkelt för att barnets mage inte är riktigt mogen innan 6 månader, så det har ingenting med amningen att göra, utan ersättning är ju samma sak.
 

Ta det långsamt

Skrivet av  Åsa
Jag är allaergisk, pappan likaså. Vi började trots det med smakisar runt 5mån, väntade inte till 6mån just för att ha gott om tid på sig att introducera maten.

Vi började med grönsakspuréer en smak i 5 dagar. Det minst så ång tid det tar att se en reaktion. Man föds ju inte allergisk utan med benägenhet att bli. Allergi utvecklar man sedan först efter man ätit födoämnet ett par gånger. Därför behöver barn med allergiska föräldrar ofta extra lång tid att introducera mat så man lätt kan "se/förstå" om då någon allergi framträder.

Under första smaken ökade vi sakta mängden till någon msk. Sedan la vi till 1tsk av något nytt. Mängden var då alltid de där msk men av det nya bara lite, lite i början.

Vid 6mån började vi med gröt till kvällen och strax efter med köttsmakisar. Eftersom det tog nästan en vecka per födoämne så var vi redo att börja byta ut lunch vid 8mån och middag vid 10mån. Strax efter det slutade lillen oxå amma.
 

Jag skulle vänta lite

Skrivet av  Lena L
Ta det lugnt du, man ska ju vänta till 6 månader med smakisar, 4 månader är lite tidigt. Det är särskilt bra om du är rädd för allergier!
 

Artiklar från Familjeliv