Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner mig orolig.

Skrivet av M
Känner mig orolig ibland att min son är för smal. Han är nu 14 mån och jag tycker själv att han har bra med hull på lår och rumpa. Han är smal över magen. Han går och springer mycket, är väldigt aktiv. Klättrar en del också. När man ser andra barn i samma ålder eller barn som tom är lite yngre så är dom mycket tjockare än min son. Då blir jag orolig ibland.

Han följer sin kurva, vad han väger just nu vet jag inte. Till bvc ska han egentligen när han är 1,5 år men jag har bett om att få komma dit tidigare och väga honom, så vi ska dit om en vecka.

Han äter bra tycker jag, både jag och min fästman var smala när vi var barn.

Så här ser min sons matchema ut:

frukost: en tallrik gröt, en liten macka. Dricker mjölk till eller vatten.

Lunch: En portion hemlagad mat, en liten bananbit. Dricker vatten till.

Mellanmål: en frukt

Middag: En portion hemlagad mat, dricker vatten till.

Kvällsmål innan läggdags: En tallrik gröt, en liten macka, en burk Youghurt ,Dricker mjölk eller vatten till. ( det är inte alltid som han äter hela mackan eller hela burken med youghurt)

Ibland kan han vara kinkig vid maten. Man får truga i honom ofta och sjunga så det blir roligt att äta. Han slänger ofta skeden, gaffeln eller muggen i golvet.

Verkar ibland som att han tycker det är långtråkigt att äta.

Vad säger ni andra? Någon som känner igen detta?

Som sagt, han är väldigt aktiv, rör sig högt och lågt hela tiden. Han verkar inte lägga på sig så mycket.
Svar på tråden: Känner mig orolig.

En klyscha

Skrivet av  Annie
Men alla barn är ju olika! Det jag har fått höra på BVC är att det viktigaste är att barnet följer sin egen kurva. Det du skriver att han äter låter ju bra. Kan du tillföra lite extra fett kanske? I mina öron låter det inte konstigt alls. Att yngre barn kan vara knubbigare än han kan ju bero på att de inte är lika rörliga ännu. Men för din egen skull är det ju skönt att ha en tid inbokad på bvc så kan du slappna av sedan. Kram på dig!
 

Smal son

Skrivet av  Viktors mamma
Min son är mkt yngre, bara 4 mån, men han ser oxå "smal" ut om man jämför med jämnåriga bebisar. Han följer sin vikt & längdkurva liksom din & då tror jag inte att varken du eller jag behöver oroa oss. Jag tycker ändå att det är bra att du kollar av med BVC så att du slipper oroa dig. Har själv kännt precis likadant.
Kramar!
 

När min äldste var i ettårsåldern...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...anmärkte en släkting att det var första gången han såg en ettåring med "sexpack"! Sonen hade alltså INGET underhudsfett på magen utan musklerna framträdde tydligt och klart. Han var bred och stadig på alla ledder men det var bara muskler och nästan inget fett.

Nu har han fått en lillebror som är mycket spinkigare till benstommen men som däremot har en liten putmage och gulligt mulliga armar och ben. Tänk vad olika det kan vara!

Och om man sen tittar på killarnas kusin så är han ännu smalare i kroppen. Hans höfter och axlar är avsevärt smalare än på mina killar och han har också tunnare armar och ben än min pojkar och väger mycket mindre.

Men så är det här i världen - till och med barn som är så nära släkt kan vara så otroligt olika! Ändå är de alla tre hur friska och pigga som helst!

Så länge som din son är pigg och glad och äter en någotsånär varierad kost i de mängder han själv vill, så tror jag absolut inte att du behöver oroa dig!
 

Min 6 åring har

Skrivet av  Skrållan
sedan kanppa året sett magrare ut än sina jämnåriga kompisar och det gör han fortfarande. Han har alltid varit liten i maten och petig. Aktiv som sjutton förutom då han pysslar och donar.
Men han har legat på medelvikt för sin längd sen halvåret och gör det fortfarande. Inte för lite alls som alla trott/tror, även vi.
 

Artiklar från Familjeliv