Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte om detta är rätt plats att skriva på..

Skrivet av Thereses & Mattias mamma
men jag hittar inget annat ställe där det diskuteras problem just med mat och barn.

För några dagar sedan satte min dotter (5 år) maten i halsen. Jag uppfattade aldrig att det var så farligt men hon blev helt skräckslagen och sade att hon inte kunde andas, vilket hon ju kunde eftersom hon pratade med mig. Hon hostade inte och visade inga andra tecken på att ha satt maten i halsen så jag tog inte så allvarligt på det. Förrens nu..

Hon är livrädd för att svälja fel och vägrar äta. Yoghurt, fil, glass går bra men då sitter hon en hel evighet och verkligen silar det mellan tänderna. Gröt går inte och idag vägrade hon äta soppan jag gjorde till lunch (silade den i trådsil innan hon fick den) eftersom det flöt omkring kryddor som hon kunde svälja fel. Igår stressade hon upp sig så att hon kräktes i köket trots att både jag och min man försökte vara lugna och inge trygghet. Hon är totalt blockerad..

Jag har pratat med barnsjukhuset som tycker att vi ska ge detta några dagar eftersom barn kan "glömma bort" sådant här efter en tid och börja äta igen men jag tror det är allvarligare än så. Jag tror detta har utvecklats till en sväljfobi hos henne och att vi behöver professionell hjälp.

Jag ska ringa på måndag till vår BVC-sköterska och försöka få en läkartid, om inte annat så för min och min mans skull eftersom vi känner oss helt vilsna. Jag har dessutom så dåligt samvete för att jag inte riktigt tog dottern på allvar och det känns som att det är mitt fel att det blivit så här.

Vet inte om det finns någon här som upplevt något liknande och som kan ge råd. Kanske vet någon ifall det finns någon bra info att få om sväljfobier? Samtidigt som jag vill agera snabbt så vill jag ju gå försiktigt fram med dottern, jag vill inte förstora upp något för då kan det ju få motsatt verkan men samtidigt vill jag ju hjälpa henne genom det här.

Tack och lov så dricker hon ju välling fortfarande så lite näring får hon ju i sig men finns det mer jag kan ge henne förutom det?

Tar tacksamt emot alla tips!

Mvh/
Mia
Svar på tråden: Vet inte om detta är rätt plats att skriva på..

Min väninnas son

Skrivet av  maria65a
Han råkade ut för samma sak när han var sex år och detta inledde en månad av "svält", det enda dom kunde få i honom var vätska eftersom han fick för sig att allt även yoghurt fastnade i halsen.
Väninnan var alldeles förtvivlad och fick precis samma svar som du på sjukhuset när hon ringde. Det tog drygt en månad och sedan började han försiktigt med grövre och grövre föda och åt sedan vanligt så när som på kyckling som han aldrig rört eftersom det var den som utlöste hela händelsen.


 

Hej!

Skrivet av  Thereses & Mattias mamma
Jag förstår maktlösheten din väninna måste ha känt med sin son för detta är ingen rolig sits att sitta i :(

Vi har gett dottern soppor, mixat fruktdrinkar och kämpar på så gott det går. Det jobbigaste är ju det att hon VILL äta men inte TÖRS. Hoppas verkligen det ger sig snart..

Tack för ditt svar!

/Mia
 

Artiklar från Familjeliv