Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gnäll och matvägran

Skrivet av Trött mamma som har gillat att laga mat
Vår dotter 3½ år gammal har alltid varit dålig på att äta. När jag ammade henne åt hon bara små snuttar åt gången.Dessutom har hon alltid legat stax under kurvan och är liten till växten. Det sista är inte konstigt eftersom hon har småväxta föräldrar men vi har alltid fått höra "å, vad liten hon är". Senast i sommras var det en förälder i parken som trodde att hon var lika gammal som hans 20 månaders. Nu har hon iaf haft en rejäl tillväxtperiod och fått runda kinder och är sund och frisk.

Men det är detta med maten och måltiderna. Det skall petas i allt, hon är verkligen "kräsmagad", dvs ligger det en minibit lök på korvbiten så äter hon den inte. Dessutom får det under inga omständigheter finnas något på tallriken som hon inte gillar. Det kan jag säga säkerligen är vårt fel. När hon var runt året så gav vi henne det vi visste att hon tyckte om(bara för att hon skulle äta)men sedan ett år tillbaka har vi förgäves försökt servera det som vi äter.Vårt krav har varit att hon alltid skall smaka men att hon inte behöver äta om hon inte tycker om, däremot bör det inte göra något att champinjonerna ligger på tallriken men den här principen vill inte vår dotter följa. Så det kråmas och ålas på stolen, hon gnäller och provocerar och vägrar äta. I dag tom med pannkaka som är älsklingrätten. Jag tror att det hela nu har accelererat för att min man och jag nu har beslutat att det får vara nog med tjafs runt middagen. Vi vill ha matro och har nu blivit ännu striktare och naturligtvis måste man då protestera när man är runt 3 år.

Nu undrar jag om någon har tips på hur man kommer runt detta problem, givetvis utan att ge med sig för hennes krav. Någon? Jag blir snart tokig på det här.
Svar på tråden: Gnäll och matvägran

Jag var så hemsk

Skrivet av  Achelois
när de var yngre så gnäller man om maten, eller inte vill smaka eller leker vid bordet så får man ingen mat förrän nästa måltid. Stenhårt. De behöver inte äta upp utam bara smaka och sen äta mer av det de gillar.

resten petas åt sidan utan kommentar. De äter i princip allt. Älskar alla grönsaker osv osv. Hellre frukt o grönt än godis. Inlagd sill äter inte dottern och sonen inte fisk men det är bara för att han är allergisk.

Ja, jag är hård men mat ska vara trevligt. Och det har vi ju nu också. de svälter inte ihjäl och de lär sig fort vad som funkar och inte. Hon är ju gammal nog att förstå också.
 

Artiklar från Familjeliv