Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nyårsafton?

Skrivet av Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Vad gör ni alla då? Vi är ensamma, vi 5, somalltid. Vi VILL inte ha barnvakt, vi vill fira in nya året med barnen nu när de är så här små. Vi känner ganska många som har barn, men inga vi umgår med längre. Blä för dom. Nåja; min fråga är om ni har något tips på vad vi i min lilla stora familj kan äta för gott? Vad ska ni äta och dricka och göra??

Fiskar tips som tusan. :-)))
Svar på tråden: Nyårsafton?

Jag och Vincent

Skrivet av  Mirva med Vincent 040418
ska till en bekant (ett par) som bor granne med oss... ska dit och äta gott (de skulle laga lax...) och sambon jobbar så han kan inte vara med :(

Men på nyårsdagen ska vi bjuda ett par till oss och laga lunch/middag, stekt fläskfilé med mycket svartpeppar på (hur gott som helst!), potatisgratäng/råstekt potatis samt grillsmör och rödvinsås... köper noh päroncider till att dricka eftersom en av dem jobbar sen på kvällen igen...

Till efterrätt ska jag göra marängsviss...
 

Mums!

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Fläskfilé lägger jag på minnet, tackar! Sen blir det nog varsin sheridance vid tolvslaget. :-)
 

vi

Skrivet av  Åza m G-02 & Victor 040414
tycker inte att nyår är nåt speciellt, sen vi fått barn har vi inte ens varit uppe tills tolvslaget nåt år tror jag. I år jobbar sambon dessutom på nyårsdagen så det blit hellugnt.
 

Nej, inte barnen

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Dom har aldrig varit uppe vid tolvslaget nån gång. Vi har 2 babyvakter som vi tar med oss ut i trädgården och tittar på raketerna. Men lite gott att äta med maken hade ju varit trevligt... Vi får hoppas det blir trevligt ändå! :-)
 

Flyger till Kairo! =)

Skrivet av  Alven
Kunde inte låta bli att svara, jag längtar så! Det är ju SNART ju! Så nyårsafton börjar kl. 02.30 för oss då vi stiger upp och sätter oss i bilen för att köra till Sturup, där vi sätter oss på ett plan till Arlanda, där vi byter plan till Kairo. Kvällen tillbringar vi på Hotel Mariott Cairo, ett femstjärnigt palatshotell i centrala Kairo... Rätt lugnt lär det bli, både pga av David och att vi flyger vidare till Luxor redan kl. 7 på nyårsdagen :)
 

Åh ja

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Kommer definitivt att tänka på er! Blir så avis! Skicka gärna kort om du hinner mitt i allt kuligt. :-)
 

Vi

Skrivet av  Mysansmamma
har bjudit hit Mysans gudmor med sambo + deras 2 barn. Har inte bestämt maty än men det lutar nog åt toast Skagen till förätt och Flygande Jacob till huvudrätt, för det äter alla barnen också :-) till efterrätt får det bli ngt enkelt, köper kanske något smarrigt.
Barnen har varit vakna vid tolvslaget de senaste åren, men Mysan lär ju somna lååångt tidigare...hoppas jag.

Hoppas ni får en bra nyårsafton!!!
 

Vi ska fira med vänner

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
Vi hade tänkt vara hemma själva som vi nästan alltid är nuförtiden. Jag vill absolut inte ha barnvakt till så små barn som vi har heller, och många av de vänner vi hade före barntiden har på något konstigt vis försvunnit.

Men så ringde en kompis igår och frågade om vi ville fira med dem, de har en dotter som är i Jacobs ålder så det ska bli jättekul. De kommer till oss.

Jag har två humrar och ett kilo pilgrimsmusslor i frysen (det kommer en fiskbil förbi här då och då). Vi lagar maten tillsammans med gästerna så det blir en avslappnad tillställning.

Hoppas ni alla får en mysig nyårsafton!
 

Fondue

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
ska vi ha. Tycker att det är jättekul och det brukar barnen också tycka. Måste bara åka och köpa fler fonduegafflar eftersom vi bli 10 st (bara 8 som äter fondue eftersom Erik är lite liten än och det kommer en bäbis som är mindre också). Fyverkerierna skippar vi nog i år för det var jättebökigt att bylta på båda barnen mitt i natten och trängas med allt folk och i år har vi ju fyra barn så det lär ju knappast bli mindre bökigt.

Hoppas att ni får en trevlig kväll.
 

Vi ska

Skrivet av  Lotta med Saga 17/4-04
ha ett par kompisar hos oss och hade tänkt bjuda på mördegsinbakad oxfile´ (med kantarellstuvning emellan) och potatisgratäng. Nån smarrig förrätt och en lättare efterrätt typ Gino. Slurp! Liiiiite vin ska väl gå an också. :oD
 

Vi åker...

Skrivet av  Asereht
till svärisarna i Värmland. Makens moster och kusin kommer över från Norge också så det blir lite extra kul.

Ingen aning om vad det kommer att ätas då vi blir bjudna men jag skulle tro det vankas smultron till efterätt, svärmor brukar spara såna till just nyår. *slurp*
 

Vi ska

Skrivet av  Cia med Dante och Leia
fira i fjällen med mina föräldrar, är bjuden på hemvändar party med 250pers men det skippar jag. Vill mycket hellre vara med bebis på hans första nyår! Vi har inte bestämt mat ännu men jag vill ha asiatiskt, funderar på en japansk afton. Lite champagne tror jag allt vi tar med, känns trevligt och lite högtidligt så det tycker jag ni ska ha också!
 

Går till grannen

Skrivet av  Cattis @ m @ Alfons 3år & Maja 8 mån
lagom hem färd hemmåt igen också på nattkvisten ;-)
Vad vi äter vet jag inte, bestämmer huvudrätten, 2 dagar innan så jag letar för fullt just nu bland mina recept. Förätten och efterrätten gör grannarna.

kanske vitvinsmarinerad fransyska med rostade rotfrukter till...jag får se...
 

Artiklar från Familjeliv