Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Höga ljud på leksaker!

Skrivet av Vicky m Kajsa-9909 + Matilda-0404
Hej och god fortsättning!

Satt och läste igenom allt vad era snuttisar fått i julklapp och kom på en sak när jag läste om vissa leksaker som låter mycket.

Tänk på att många saker låter på tok för högt för små barns öron. Jag menar -- när vi vuxna reagerar på att det låter högt, hur högt är det då inte för dessa små som befinner sig en meter närmare leksaken?!

När Kajsa var liten gjorde vi så att vi tejpade för hålen där högtalaren sitter. Då dämpas ljudet bra mycket. Blir det för tyst (testa att hålla den tätt mot örat som barn gör, samt ca 20 cm ifrån) är det bara att sticka små hål i tejpen.

Kajsa hade en gåstol (som även Matilda haft nu) och den hade ett aktivitetsbord på. Det ljudet var inte nådigt!! Först tejpade vi men det gav inget alls. Så vi öppnade upp den och la i en gammal socka över högtalaren och då blev det acceptabel ljudnivå.

Jag tycker det är helt oacceptabla nivåer i vissa leksaker faktiskt. Förstår inte varför det ska vara så, ljudnivåerna är nog höga som de är idag och jag tror att barnen inte uppskattar en leksak mer för att den låter mer.

Så tänk på era små barns öron. Och era egna öron också för den delen :-)

Svar på tråden: Höga ljud på leksaker!

Håller med fullständigt!

Skrivet av  Pling m. Axel-00 + Erik 2/4-04
Många leksaker låter förfärligt högt. Vår äldsta son Axel är döv på sitt ena öra så vi har varit extra rädda om hans hörsel. Det har tejpats och fixats med diverse leksaker för att få dem på en acceptabel ljudnivå. Senast idag fixade morfar en radiostyrd truck som han fick i julklapp med hjälp av möbeltassar som vi klistrade över högtalaren inne i "motorn". Vi har även ett par hörselkåpor till Axel som åker på då ljudet inte går att sänka på annat sätt.
 

Tejpade oxå....

Skrivet av  Anna med Jonathan & Minja
när Jonathan var liten. Helt förskräckligt det där med volymen. Man tycker det borde finnas några krav vid tillverkningen
 

Svar på tal

Skrivet av  Lena m Leia
När folk i min omgivning tycker tanken på att köpa leksaer som låter mkt så brukar jag hota med att de endast kommer att användas då just den personen ska vara barnvakt, för själva vill vi inte lyssna på oljudet!!
Det räcker bra som det är med allt annat som låter hemma.
 

Vi väljer bara leksaker

Skrivet av  Cattis @ m @ Alfons 3år & Maja 8 mån
där det finns en avstägnings knapp eller oliak styrker på volymen....annars så köps inte leksakerna. Alla våra bekanta vet om det också så där kommer det inget sådant heller ifrån som tur är...
 

Precis!

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Här tejpas det med! Fast trumgrejen från Fisher Price var perfekt ljudnivå på. Förvånad blev jag. Som du skrev; om VI reagerar, vad tycker då de smås trumhinnor om det?
 

Avstängningsknapp ...

Skrivet av  Nina med Saga, LoA
på alla våra - tack o lov!

 

Artiklar från Familjeliv