Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vattkoppor..

Skrivet av Ilse
Hej!
Min 3-åriga tjej har fått vattkoppor, kommer min lilleman på 8 månader också att få det, eller är han fortfarnade skyddad av mina antikroppar? Jag ammar inte (slutade när han var 6 månader). Är det någon som vet?
Jättetacksam för svar!
Svar på tråden: Vattkoppor..

Går inte att säga...

Skrivet av  Pling m. Axel -00 + Erik 2/4-04
om han får eller inte. Erik fick när han bara var 6 månader trots att han ammades ganska mycket då. Hade också hört att småttingar får det lindrigare än större barn, men det stämmde inte heller. Erik hade massor av prickar medans storebror bara hade ett fåtal.

Så det är bara att avvakta och se. Inkubationstiden är ju ganska lång 2-3 veckor så det kan dröja ett tag innan lillemans koppor kommer.

Hoppas din tjej inte har för mycket obehag av sin prickar och att lillkillen slipper eller får en lindrig variant!
 

säkert

Skrivet av  annasthlm
Jag tror att lillen säkert blir smittad, men då har ni ju en barnsjukdom avklarad ;-)
Jag har hört att de inte lider lika mycket ju mindre de är när de får vattkoppor. 3-åring kommer ju klia och så.

Jag vill absolut inte avdramatisera det hela, för vattkoppor kan verkligen vara jobbigt för barnen. Men, blir han smittad så blir han.
Tänk bara på att hålla er undan från andra barn tills sista koppan är torkad och borta.

Hoppas det blir lindrigt för er!
 

Troligen

Skrivet av  Mysansmamma
Min kompis son fick vattkoppor när deras dotter var 1-2 månader cirka och hon fick det också då. Fast inte alls så mycket som storebror, hon fick det väldigt lindrigt. Jag har hört att det är lindrigare ju tidigar man får det.

Själv fick jag det när jag var 33, inte kul alls....
 

Artiklar från Familjeliv