Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokstavs barn?

Skrivet av Sanna m Thyra 040328
Thyra har börjat bli så arg för allt nu för tiden.
Hon har precis fått sin första tand och det kan ju vara det som spökar eller något annat i utvecklingen men jag har mer och mer börjat tänka på om man kan se yttringar på DAMP och ADHD el likn nu?
Hon har alltid varit vääääldigt aktiv och nu blir hon arg och kastar sig omkring när hon inte får som hon vill. Hon är enveten som få och hennes temprament är inte att leka med.
Sambon fick en diagnos DAMP när han var liten som de säger har växt bort nu. Kunskapen var inte så stor då på 70-talet och det var nog mer en yttring på att han hade det oroligt i hemmet än DAMP tror han själv men jag undrar om det kan vara ärftligt ifall han hade det?

Kanske är jag bara nojjig och oerfaren om bebis humör?
Bebisar kanske brukar vara arga ofta i denna åldern?
Någon som kan lugna mig?
Svar på tråden: Bokstavs barn?

Hmm..

Skrivet av  Anna & Edwin
Jag kan inte så mycket om bokstavs-barns-sjukdomar MEN våran lilla kille (8månader) har också just kommit på att man kan bli ARG... Han har också kommit på att man kan GRÅTA... å Han har kommit på att man kan flirta och charma. Jag tolkar detta som att han har börjat utvecklas och förstå att man kan reagera på tillvaron och att olika sätt att reagera ger olika responser från omgivniningen. Jag upplever även att när han blir "arg" så kanske det mer är frustration att inte kunna MER att inte kunna krypa, att inte nå, att inte få etc

Mina brorsöner har också haft coola temprament. Med coola menar jag att dom faktiskt haft humör. Dom är ju nu äldre och ingen av dom är bokstavs-barn

Jag kan som sagt var väldigt lite om bokstavs-barn men jag kan en hel del om barns utveckling och jag tror inte det är något fel på eran tjej hon håller helt enkelt på bli en liten människa med egen vilja och måste få utforska alla sätt som finns att reagera på

Men om du känner dig oroad kanske du kan höra dig för lite på BVC? Jag vill dock ge ett MYCKET gott råd! Börja INTE läsa på om detta på nätet (DAMP, ADHD etc) för du kommer förmodligen uppleva att ALLT passar in och jaga upp dig. Dom diagnoserna är svåra att ställa och är inget för oss amatörer. Fråga dom som verkigen vet och tills dess NJUT av att det är krut i tösen

STOR KRAM
 

Tack!

Skrivet av  Sanna m Thyra 040328
Skönt att andra barn är arga de med!
Och som du säger så visar hon faktiskt mer känslor åt de glada hållen också nu när jag tänker efter. Ger pussar med hela munnen och tjuter av lycka ibland när man kommer fast man bara varit i köket i 5 min.
Jag ska nog inte jaga upp mig mer om det och jag får se det som att hon har mkt känslor just nu bara.
Dina ord lugnar mig, tack!
 

Har också

Skrivet av  Lotta med Saga 17/4-04
tänkt i de banorna faktiskt men inte nu längre. Saga är precis som Thyra och Edwin...jag tror nog att det hör till åldern.

Kram
 

Skönt att..

Skrivet av  Sanna m Thyra 040328
..höra att andra bebisar har temprament också!
Tack!
 

Det hör mog till

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Min lille Oliver utreds just nu om eventuell DAMP... Inget kul. :´( Det ställs inte förrän barnen är bra mycket äldre än våra 04:or är. Inte ens på Oliver som är nyss fyllda 2 ställer dom diagnosen ännu. Men de säger att han beter sig som ett DAMP-barn gör i just 2-årsåldern. Tyvärr, mycket ledsamt i så fall. Resurspeson ska sättas in nu snart. :-(

Alicia har också ett väldans humör och visar det starkt. Men det tycker jag är bra, att ha egen vilja alltså! Så länger det håller sig inom "normala" gränser. Gillar inte ordet onormal.

Kort sagt; du behöver säkerligen inte oroa dig!
 

Det är ju nu...

Skrivet av  Nina med Saga
de upptäcker så mycket - bl a att man kan skrika om man inte får som man vill! :)

Helt normalt att de börjar visa humör nu! Alla bebisar är ju inte såå arga men de har ju som vi vuxna olika temperament...Min äldsta dotter hade värsta "trotsåldern" då hon bara var 14 månader och jag trodde ärligt talat att hon hade blivit galen...Det gick över ganska snabbt och idag är hon en oerhört positiv o glad 8-åring som vaknar med ett leende varje morgon - det är faktiskt helt otroligt :)
 

Jag tror det...

Skrivet av  Maria m T & S
... är omöjligt att säga såhär tidigt. Barn som har bokstavsdiagnoser har tex ofta väldigt svårt med koncentrationen men så långt i utvecklingen har ju inte våra barn kommit ännu. Att visa starka känslor redan nu tycker jag verkar helt normalt, Simon har mycket temperament o är sällan stilla men jag tycker mest det är roligt eftersom storasyster var förhållandevis lugn o stilla i samma ålder. Små bebisar blir ofta frustrerade när de vill men inte kan, det hjälper ju dem att utvecklas o vilja lära sig mer. Jag tror din Thyra är helt normal, njut av din intensiva dotter... =)
 

Artiklar från Familjeliv