Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amningsavslut/nedtrappning och jobb?

Skrivet av Kristina m Hjalmar
Ni som har slutat/trappat ner på amning, hur långt innan "dagen D" har ni börjat vänja av/vänja vid annat?

Ska börja jobba heltid i april och min sambo ska vara hemma och njuta (?!) så sonen måste ju kunna äta även vanlig frukost. Det är bara det att vi båda trivs med delamning så jag vill inte "börja sluta" för tidigt. Vad har ni andra för erfarenheter?
Svar på tråden: Amningsavslut/nedtrappning och jobb?

Ja, det har...

Skrivet av  Maria m T & S
... jag oxå tänkt på eftersom jag börjar jobba _snart_, i början av mars! Tilda slutade ju självmant vid ca 9 mån eftersom hon föredrog välling på flaska men Simon vägrar dricka annat än vatten på flaska så det kommer inte funka denna gång. Han vill inte ha välling öht, bara spottar o fräser. Gröt tycker han om ibland men inte varje dag.
För min del lutar det åt att jag ammar honom tidigt på morgonen, innan jag går till jobbet (om han är vaken) o sedan på kvällen som vanligt innan han ska sova. Jag får lita på att han äter annan mat när jag inte är där, han fattar nog galoppen efter några dagar. Det sägs ju att friska barn inte svälter sig frivilligt.
Jag har försökt att redan nu amma på detta vis (morgon o kväll) men det har inte funkat så bra när Simon varit sjuk. Vi får se hur det går nu när han är lite bättre.
Du har ju ganska lång tid kvar men varför inte börja ge honom lite "frukost" (gröt, barnmacka) o se hur det går? Lycka till! =)
 

Det går bra

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
När Emil var liten ammade jag innan jag gick till jobbet på mornarna, direkt när jag kom hem på eftermiddagarna och på kvällen. Emil var 9,5 månad när jag började jobba. Det gick bra och han åt annan mat under dagen. Välling vägrade han tills jag slutade amma när han var 16 månader.

Jag tänker göra likadant den här gången men kommer nu att vara hemma ett år eftersom jag tyckte att det var lite slitigt att hinna trappa ner amningen tillräckligt med Emil (men som sagt för honom gick det bra det var jag som hade spända tuttar och svårt att hinna sova tillräckligt).

Så behåll du delamningen som ni båda trivs med.

Lycka till.