Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mega-svammel-varning

Skrivet av RörmokarNickan
Idag är Alexandra på dagis igen och vardagen börjar ta sig samman igen.

Brukar normalt sett åka och veckohandla på måndagar, men denna veckan får det bli imorgon istället. Konsum ska nämligen lägga ner i vår lilla stad och imorgon har de 50% på allt från klockan nio....så jag tänkte stor fynda där istället (tillsammans med alla stans pensionärer antar jag:-). Ska lägga upp lager på vegetariska halvfabrikat och vegetariskbarnmat och en massa annat så klart. Lär nog få ta en tripp även till Willys antar jag för jag kan inte tänka mig att de har tagit hem så mycket frukt och grönsaker om de ska slå igen den 15:e.

Idag har jag istället rensat handfatsavloppet i badrummet.....inser nu varför man aldrig ens funderat på att bli rörmokare:-)
Hur äckligt som helst är det ju. Skruvade iaf bort vattenlåset samt hela röret ner till golvet....såg till så att duschmynstycket hade Jetstrålen och spolade in så varmt vatten som vi bara har i vattenlåset.....först händer inget och så händer inget och så händer inget men vips så kommer en mega stor slemmig hårklump...tänker att nu måste det vara rent! Men icke....det kom mera....fy f*n så äckligt. Tack för gummihandskar och tur att jag inte är kvackelmagig för då hade jag inte klarat av det. Jag fattar varför mannen bad mig göra det i morse. Han skulle INTE klarat av det kan jag lova.

Hur som så nu är det rent och fint igen och vattent rinner bort så bra i handfatet igen, precis så som det ska vara. Funderar på om man inte skulle ta och klippa sig korthårig så att jag inte behöver göra det så ofta....för inte är det mannens 3 milimeter långa hår som fastnat.....
Misstänkte dock att jag lär bli tvungen att göra samma sak i badkaret snart för jag spolade ju rent handfatsröret i badkaret och det var ju omöjligt att inte spola ner en massa skräp i det avloppet....hmmm trist, men så går det när man tänker i efterhand. Skulle nog haft en hink i badkaret...nåja, nu är det för sent!

Jaha, så har min förmiddag sett ut.....snart dax att laga lunch till mig. Johanna har redan ätit och ligger nu och sover. Hon fick ngt så kullinariskt som hemmalagad potatis-palsternacka-morot och broccoli puré. Det slank ner bra så hon gillade det tydligen. Tur det för jag har ett gäng muffinsformar av det i frysen:-)))

Ha en fortsatt bra dag!!
Svar på tråden: Mega-svammel-varning

Ja, härhemma...

Skrivet av  Maria m T & S
... är det jag som står för rensning av avloppen också. Jag tycker det är kul (sic!) för det blir ju verkligen _skillnad_, man har gjort exrem nytta =).
Jag antar att du är vegetarian? Ger du inget kött till Johanna? Är det svårt att göra barnmat som innehållet tillräckligt med protein o järn? Min syster är vegetarian men jag tror hon gav barnen blandkost som små o sedan fick de välja när de blev större, alla är vegobabianer (som de säger!) idag, de äter alltså kött när det är något som lockar, för det mesta inte... =)
 

Jo, vi är

Skrivet av  Nickan m Alexandra 02 & Johanna 04
hela familjen vegetarianer.

Ingen av barnen har fått kött och de får själva ta ställning till om de vil läta det när de är stora nog att förstå vad det innebär att äta kött.

Jag har två vegbarnmatshäften samt många bra vanliga vegkokböcker så det är inga problem emd maten till barnen vi äter ju mjölk och ägg så att få i sig proteiner är absolut inga problem.

Vad gäller järn så äter se ju gröt/välling som är industrigjord och den är ju berikad. Broccoli och andra gröna grönsaker innehåller bra med järn så jag tror inte att järnet är några problem heller:-))

Kul att rensa avloppet....det håler jag inte med om, fast nytta har det ju gjort:-)))
 

Iiiuuuhhhh!

Skrivet av  Lotta med Saga 17/4-04
Du är min hjälte! Här hemma är det Fredrik som får sköta allt sånt. Jag spyr om jag ska behöva ta hand om geggiga hårbollar! Man kan knappt tro att jag har jobbat på en medicinavdelning med mycket gamla och sjuka... :o/

 

haha

Skrivet av  Nickan m Alexandra 02 & Johanna 04
Ja inte är de geggiga bollarna trevliga precis, men med gummihandskar går det rätt Ok.....

Nästa gång det är dax ska jag INTE rensa avloppet när Johanna är vaken. Det var liksom inte helt lätt att hålla henne borta från hinkar och grejer...hon kryper ju runt och är nyfiken som bara den:-))
 

Urk

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
jag skulle aldrig komma på tanken att rensa avloppet, jag är imponerad av din starka mage :-)

Också imponerad av at du hinner laga hemgjord mat åt lillan, jag hinner absolut ingenting utom att passa Josefine just nu.

kram på dig!
 

Hinner och hinner:-))

Skrivet av  Nickan m Alexandra 02 & Johanna 04
Det finns inte så värst mycket vegetarisk barnmat att välja mellan så jag har inte ngt val liksom. Men jag gjorde ju på samma sätt när Alexandra var liten och det gick rätt så bra. Jag lagar en massa av samma sort och slänger in i frysen så finns det....så små barn måste ju inte äta olika mat varje dag som tur är:-)

Det är ju även så att Johanna fortfarande till största delen lever på bröstmjälk, även om jag sedan kanske 5 dagar tillbaka ger henne mat....så jag har ju inte behövt laga barnmat sedan hon var 4 månader....efter hon är 1 blir ju allt så bra mycket enklare så nu har jag ju bara typ 4 månadre som jag måste laga speciell man till henne....det är bla däeför jag ammat så länge :-))
 

Artiklar från Familjeliv