Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inga antydningar till att sitta!

Skrivet av Bebismamma
Min son gör inga försök att sitta och om jag "tränar" sittning med honom ledsnar han snabbt och spänner sig bakåt i båge. Barnen i min föräldragrupp sitter själva utan stöd mer eller mindre bra men min son är helt ointresserad av detta. Däremot flippar han runt och hasar, krypgungar mm i mycket högre grad än de andra. Han är den ende i gruppen som kan ta sig runt på golvet för egen maskin mm.
Behöver jag bry mig om att han inte tycker att sittning är mycket att hålla på med?
Svar på tråden: Inga antydningar till att sitta!

Tror inte du behöver bry dig om det...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
Alice hon kryper och har gjort sen 5 månader, hon har ställt sig sedan sin 6-månadersdag och hon försöker förflytta sig gående längs med möbler nu men hon är oxå relativt ointresserad av att sitta. Hon satt igår genom att dra upp låren mot kroppen och stödja sig på dem, typ satt i skräddare, annars sitter hon upp lutad på sin ena arm, så att hon ser ut som lutande tornet i Pisa, haha... Det ser rätt lustigt ut, men som sagt, hon sitter inte heller utan stöd ännu, även om jag tror att det är på G. Hon har tyckt att andra saker varit roligare att pyssla med, som att förflytta sig, precis som din son...

kramis

Anja :o)
 

Nej, du behöver inte oroa dig!

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Thora kryper omkring överallt, men bryr sig inte om att sitta upp. Det där kommer av sig själv förr eller senare.

God Jul på dig!
 

Du behöver inte oroa dig!

Skrivet av  BarbaMamma
Om man ska tro min svärmor så kan bebisar inte sitta på fullt förrän runt 8 mån; då de sträcker ut armen för att ta emot om de tippar åt sidan.
Gabriel sitter visserligen men han sträcker inte ut ngn arm och man måste sitta med honom hela tiden!

Alla barn är individuella; G kryper inte men vrider och snurrar så han kan förflytta sig.
Så jag räknar med att han kommer att vara sen med grovmotoriken!
Däremot så är han väldigt tidig med finmotoriken och förstår när man pratar med honom.
Han kan "var är lampan, mamma, pappa ", han klappar i händerna både spontant o när man ber honom om det...
Pincettgreppet är gammalt för G, nu har han gått ett steg längre så han har lärt sig att om han sträcker sig tillräckligt så får han tag på TV-dosan och kan välta benjaminfikusen..*suck*
Men *prisade Jesus* så fattar han " aj aj " men oftast så skiter han i vad vi säger...*asg*
 

Artiklar från Familjeliv