Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en liten matfråga

Skrivet av Loppan m Milla
Jag undrar när man ska börja träna barnen att äta själv. Alltså att plocka upp mat med fingrarna och att äta med sked? (nja, äta och äta... kladda snarare *hihi*)
Jag har gett Milla brödsmulor att plocka med men hon fattar inte att de ska in i munnen. Hon har säkert lärt sig att inte stoppa allt i munnen. Vi är ju som hökar på henne när hon river papper, så att hon inte äter upp remsorna. Så hon tror väl att det är förbjudet att äta smulor också. Inte lätt att vara liten.
Jag har ibland gett henne en liten plastsked med lite fruktpuré på så hon kan äta själv och det är poppis. :) Inte så mycket som hamnar i munnen men ändå.
Men är det redan dags för sånt här? Eller är vi t.o.m för sena med matkladdandet?
Hur mycket kladdar era barn själva med maten?

När kan man ge större bitar mat? Nu sväljer Milla allt hon får i munnen, alltså hon försöker inte tugga först och då fastnar de bara i halsen. Smörgåsrån går inte alls!
Svar på tråden: en liten matfråga

G får inte kladda något..

Skrivet av  BarbaMamma
Jag är lite larvig så där; men faktum är att han inte heller vill för han sitter och viftar med händerna rakt ut från sidan som besatt när han får mat!

Jag läste i en tidning från Libero idag att mellan 9 mån- 1 år så vill de gärna ta upp små brödsmulor och äta själva pga pincettgreppet..
Gabriel ska få börja själv när han klarar av att äta ett rån eller en gurkbit utan att sätta i halsen..!
 

Bara för att jag läste alla svar..

Skrivet av  BarbaMamma
så var jag ju tvungen att testa att G fick äta själv..
Så jag bröt ett rån i småbitar för att se hur han gjorde..
*stolt* Med hjälp av pincettgreppet så plockade han upp bit efter bit, stoppade i munnen, "tuggade" och svalde jättefint!
Inget sätta i halsen och lugnt o fint var det!
Har en så duktig kille...*skryter* hahaha...
 

Så här är det för oss

Skrivet av  Malin med Thor 040503
Thor har varit väldigt snabb med det grovmotoriska, han lärde sig krypa när han var 5 månader och de första stegen tog han nu två dagar innan nyår... Men han har inte varit lika bra på det finmotoriska, så vi började för drygt en månad sedan att ge honom små bitar mat som han får plocka upp själv. Tex. små bitar katrinplommon, russin, majs, bananbitar osv. För att öva lite mer på att plocka småsaker och öva på pincettgreppet (fungerar inte helt än), och för att han gillar det jättemycket!!!

Smörgåsrån och hårt bröd har han fått hålla i själv och äta sedan vi började introducera mat när han var drygt fem månader gammal. Han är väldigt förtjust i båda sorter!

Han får inte hålla själv i skeden när han äter, han har inte förstått än hur han skall göra, så det blir bara en massa kladd, och inte mycket hamnar i munnen. Däremot så brukar jag ofta efter maten ge honom lite banan eller liknande, och då brukar jag låta honom hålla på med skeden - fast jag hjälper honom och visar hur man skall göra. Då vet jag ju att han har fått i sig den mat han behöver, och då kan han få kladda lite som han vill.
Han får däremot hålla i sin drickmugg själv (nästan varje gång). Det började vi med för någon vecka sedan, då han förstod ur han skulle göra. Visst, tröjan är dyblöt efter maten, men det är ju bara att byta :)

Thor stoppar allt han får tag på i munnen. Vi har aldrig haft problem med mat, han har varit väldigt lätt på det sättet. Han äter det han får, och med god aptit!

Vad det gäller bitar så gillar han inte bitar när de är hårda, men mjuka bitar som banan, potatis och sådär går bra. Så att han kan mosa dem med tungan. Men de får inte vara för stora, det händer ju ganska ofta att han sväljer dem hela, och det är inte så kul om de är för stora.

Fast så skall jag väl tillägga att han inte får kladda ner sig jämt. Ibland så försöker jag att få måltiden så kladdfri som möjligt. Det är ju ganska tröttsamt att tvätta heeeeela tiden (han vill inte ha sin plasthaklapp, och jag tycker att den verkar vara mest i vägen för honom, och tyghaklappar har ju inte en sån där praktisk "ficka" som allt hamnar i.)...
 

Brukar ge Leo en egen sked

Skrivet av  Bebismamma
medan jag matar. Men det är mest för att han ska ha något i handen för annars är det råkigt...
I början höll jag på mycket med att pilla på mat på hans sked och mata med den också men bara för att han skulle tycka att matning var kul. Nu vet han att han får mat och att den ska ätas, gapar som en liten fågelunge, och då tycker jag inte att det behövs.
Äta själv med skeden från tallriken tror jag att han är för liten för. Min son har heller inget "pincettgrepp" än så smulor och småbitar är alltså uteslutet.
När han börjar visa intresse för att äta själv så kommer han att få det men det gör han inte i nuläget.
 

Det är nästan det enda han gör

Skrivet av  Nena med fyran Jesper 24/5
för han är tämligen ointresserad av att bli matad och inte speciellt road av "vanlig" mat överhuvudtaget. Men äpple eller banan som han får delvis hålla själv tycker han är skoj att skapa av lite med tänderna på, när han är frisk i alla fall... (se ovan) Jag tror att det sägs att man kan låta dem kladda och försöka äta själva i den här åldern, men det är inte så sannolikt att de får något i sig på det viset...
 

Matkladdande

Skrivet av  Fumlan
Angående större bitar, det vet jag tyvärr inte. Inte mer än att jag någonstans läste att det skulle vara väldigt lös puré i början och på ett annat att man inte skulle gå tillbaka till för lös puré när man väl börjat med bitar och de inte gillade det (?).

Så här är det hemma hos oss. S plockar sönder smörgåsrån ibland och stoppar i munnen ibland. Än så länge har vi inte lyckats med att få S att äta när vi hjälper honom, så att han skulle klara det själv...och när det är lagom att börja vet jag inte heller. Däremot gillar han att suga på skedar.
 

Artiklar från Familjeliv