Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ångest *långt*

Skrivet av ylver
Idag har vi handlat upp våra pengar. Det känns jättejobbigt. Men en tröst är att vi har endast handlat sådan som behövs. Det enda onödiga var väl att vi åt på IKEA...

Vi har köpt en ny bilstol till Evelina.
Jag som alltid måste tänka innan ett stort köp har vekligen haft ångest idag. Började nästan gråta när vi gick ut ur affären.

Jag har aldrig köpt något så dyrt utan att ta hem broschyrer och ungefär tre vändor i affären innan köp. Men idag gick vi in och köpte en, bara så där. Eller ja, vi var innen och tittade utan att prova. Sen hade vi en matpaus för både stora och små på IKEA med handling för en tusenlapp. Sen gick vi tillbaka till affären och provade stolen i bilen och köpte den därefter. Jag har inte ens någon aning om vad det är för stol. Allt gick så fort.

Jaja, nu står den här i hallen och väntar på att bli inmonterad i bilen och jag ser oss äta frysen tom denna månad. Tur att vi har mycket blöjor så vi slipper den utgiften. Evelina äter mer och mer hemlagad mat, så hon behöver inte kosta så mycket. Det känns som att om det är någon man ska kosta på så är det ens barn. Hon har det mesta nu. Min sambo och jag behöver inte köpa en massa nytt denna månad eller äta pizza eller så.

Min enda tröst är att hon behöver en ny bilstol och vi fick en till nedsatt pris.

Jaja, svammel svammel. Behövde skriva av mig...

Kram till alla, stora som små!
Svar på tråden: Ångest *långt*

Gumman!

Skrivet av  BarbaMamma
Trist att du ska känna så; men å andra sidan så ser du ju det från den ljusa sidan- det var saker ni behövde på IKEA, Evelina behövde en ny bilstol och ni fick den ju trots allt till rabatterat pris!

Januari är ju alltid en lång månad pengamässigt, man få ju pengar så tidigt i december och nästan allt går väl åt till julen...o sen är det normalt utbetalningsdatum i januari..
Vi kommer oxå att få en tung månad; julen sög musten ur vår ekonomi ( o då hade vi ändå köpt de stora sakerna till G långt innan..)med julbord, julklappar till både höger och vänster för mig..
Vi fick både telia o internet o sen har den förb-de bilen gått sönder..!
Jonas var på en auktoriserad mazda-verkstad och de lokaliserade ett par fel så vi glada i hågen åkte til Biltema för att köpa ett nytt fördelarlock och nya tändkablar...
Snacka om att någon räckte tunga åt oss...fördelarlocket passade inte alls och tändkablarna var väl en 5 cm för korta...!

Ja men nu skulle det ju inte handla om oss...*tillbaka på spåret..*

Ni har ju mat i frysen ( så bra som ni planerar..*beröm* )och Evelina har blöjor som du skriver! Känn dig glad istället att ni "shoppat loss lite"!
Vad blev det för stol nu då?
Har du förresten testat NAN och hur gick det isåfall?

BAMSEKRAM tebax!
 

Kram!

Skrivet av  ylver
Nej, det blev inte så att vi testade NAN. Hon tog Plus direkt när vi inte blandade det med 2:an.

Jobbigt att bilen har gått sönder. Vad var det för fel?

Det blev en britax Freeway. (tror jag)!

Ses på fredag, ska bli jättekul!
 

bilf*n...

Skrivet av  BarbaMamma
läcker olja från någonstans; behövs en motortvätt för att VI ska kunna hitta felet; nu får verkstaden leta..*hihi* Kan vara oljetråget *ajajaj i plånboken om det är det* men det kan ju även bara vara topplockspackningen ( nu dikterar Jonas..jag fattar nada..)

Sedan såg verkstaden att tändkablarna var helt slut ( den som hade bilen innan har försökt att laga dem med isoleringstejp...hahaha...) så det behövs nya o Biltemas modeller passade ju inte..
Vi har fått tid hos bildr på måndag så då får vi se..
 

Du har mail... *imt*

Skrivet av  ylver
*
 

o du mé...*imt*

Skrivet av  BarbaMamma
.
 

Britax freeway

Skrivet av  Fumlan med S och F
Just en sådan har F.
 

Lugn

Skrivet av  Fumlan
Du kanske är som jag. T skulle kunna köpa direkt, men jag måste kolla runt på internet så att jag säkert hittar billigaste stället och allting annat man kan tänka sig. Suck, jag blir så trött på mig själv ibland.

Hursomhelst. Det var säkert en väldigt bra stol. Jag har aldrig hört någon som är missnöjd med sin bilbarnstol. Inte så som det kan vara med vagnar och liknande. Dessutom kan du ha den i många år så det är 0 kr på utgiftskontot för det i flera år framöver. F sitter i sin stol fortfarande, S ska snart ta över den. E kanske kan ha sin tills hon är över 4 år gammal. Det är ett tag tills dess =)
 

Vi är lika du och jag...

Skrivet av  ylver
... på många sätt.
Hade jag bara fåttfundera lite kring stoeln hade det säkert blivit en sån vi har köpt, men nu gick allt så fort.

Jo 4 år är ett bra tag. JAg får se det som en stor engångskostnad som tar 4 år innan den kommer igen. Du har så rätt!

Jag hoppas att du också kan komma på fredag. Det vore superkul!

Kram och tack
 

Känner igen mig...

Skrivet av  Maria med Ida 040505 och Moa 020208
jag vill också planera mina stora inköp. Just nu har vi det väldigt jobbigt efter julen. Dessutom gick våran frys sönder dan innan nyårsafton och den kan man inte vara utan. Det som känns jobbigast är att det som har förstört så mycket för oss är att vi fick repa våran bil för 13000 i höstas, det var våra sparpengar. Men det är bara att kämpa vidare.
 

oj...

Skrivet av  ylver
Det lät inte roligt med en söndrig frys. Det är som du säger att en frys måste man ha.

Jag hoppas att det löser sig för er med allt!

Kram
 

Det är svinjobbigt...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
när det blir sådär... Vi har det oxå så! Idag handlade Daniel blöjor t Alice och vi har nu exakt 54 kr kvar denna månad...

Fick ringa elbolaget där vi imorgon har en räkning som ska vara inbetald på 3338 kr (helt sjukt) och jag fick den uppskjuten och till o med uppdelad på tre betalningar och de tog t.om bort avgiften på 150 kr som de tydligen tar för uppdelningen av fakturan... Hmmmm

vi har frysen relativt full, men kylen är mer el mindre tom, vi har inget bröd, ingen mjölk, ingenting, så de 54 kronorna lär gå åt...

Ja, det blir en rolig månad!!!

Vet precis hur du känner även om jag inte är en planerare, som du :o)

Jag är rätt spontan och gör ofta impulsköp, som ofta faktiskt visar sig vara klipp och som jag får jättemycket nytta av. Alltid när jag längtat efter att köpa nåt, el har planerat det i evigheter så blir jag jättebesviken på det jag köpt el ångrar mig när jag väl kan köpa det... knasigt va? :o)

Du har helt rätt, om man ska unna någon något så är det ju ens barn, och det har ni gjort nu. Det handlar bara om en månad, sen får ni pengar igen... Barnbidraget kommer ju om två veckor oxå!!

Pizza kan man leva utan... ;o) Du tänker helt rätt gumman, ibland måste man ju slå till när man får nåt t nedsatt pris... Vi köpte en akta bilstol t Alice för två månader sen för halva priset (dock 1400 kr) och då var jag jättenöjd, men oj så panka vi var!

Usch för att vara panka, men vet du vad jag brukar tänka... Barnen lider ju inte ett dugg av det när de är så här små :o) Man lider bara själv och det får man ju helt enkelt klara av hur jobbigt det än är...

Evelina har blöjor, mat har hon oxå... Det räcker! Det är det enda som behövs för att hon ska må bra, och du är en supermamma... Det enda du kan göra för Evelina är att strunta i att du själv tycker det känns jobbigt när pengarna saknas. Det är svårt jag vet, men tänk att det trots allt bara handlar om två veckor...

jättekram på dig från en till luspank :o)

Anja
 

tja!

Skrivet av  ylver
oj, ni har det värre än oss denna månad. Nu känner jag mig fånig som klagar.

Tack för uppmuntrande ord!

Kram!
 

Nej såklart...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
är du inte fånig... Det är ju jättejobbigt att ha ont om pengar och jag vet själv att om man inte är sådan att man tycker om att göra impulsköp utan vill planera så är det svårt att må bra om man plötsligt shoppar loss utan att ha bestämt det i förväg... Har en väninna som planerar minsta grej i förväg och hon mår jättedåligt om hon någon gång går in i en affär och kommer ut m tex en tröja som hon ej spanat in i en månad typ :o)

Jag är så van att ha det så här så jag är supergrym på att förtränga och bortse från hur usel ekonomi vi har ;o)

kramis

Anja
 

Artiklar från Familjeliv