Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det fler bebisar som har börjat låtsas-sova?

Skrivet av BarbaMamma
Nu i en veckas tid har det varit ett rent h-e att söva G på kvällarna..
Förut räckte det med att han var vaken i ca 3 timmar, hade bajsat och fick välling så somnade han som ingenting!

Nu bråkar han och styr och ska ömsom leka med mitt hår, dricka välling, sjunga, prata, jollra eller bara leka med nappen..!
Sen slappnar han av och blundar, då brukar jag resa på huvudet, kolla klockan och mysa lite extra för att han ska somna in ordentligt. Det fungerar i 30 sek och han lurar mig verkligen att tro att han sover--sen rätt som det är drar han tag i nappen och kör igång med: "ehhhhhhhhh ahhhhhhhhh lilllillillillill*
Jag får honom att lugna ner sig efter ngn minut sen är det samma visa igen...han låtsas-sover och jag försöker att resa mig och lägga över honom i spjälisen, då slår han runt med vidöppna ögon och vill leka igen..!
Det är en rejäl pärs och nu ikväll tog det 1 timme att få honom att somna på riktigt...
Då har han varit vaken i 4 timmar, fått i sig 400 ml välling på 2 timmar, under dessa 2 timmar har han även fått vara uppe och leka ett tag och passade på att bajsa...
Allt för att han ska kunna somna är uppfyllt men ändå så ska han bråka...
När man blir som mest frustrerad över detta så tänker jag att han "gör det med flit" och får lika dåligt samvete och blir förbannad på mig själv varje gång för att jag tänker så..
Är jag ensam om detta?
Svar på tråden: Är det fler bebisar som har börjat låtsas-sova?

Ungefär samma!

Skrivet av  Ullis m. Tuva 25/5
Tuva blundar så att jag tror att hon sover men sen tittar hon upp med klarvakna ögon och vill lika! Precis som om hon samlar krafter under ca 5 min då hon myser så att hon kan bli pigg å inte somna!! ibland får man ta upp henne så att hon får leka av sig en stund och sen somna!!

Men Tuva har blivit bättre sen hon har ändrat själv på rutinerna och bara sover två ggr per dag nu!! vid 10 och 14.30 sen ingemera förrns vid 19.30 då hon lägger sig för natten!! och då somnar hon oftast direkt efter att vi har myst med flaskan i våran säng innan jag lägger över henne i spjälisen! ett fåtek ggr så får jag gå in och stoppa in nappen igen!!

Långt och svamligt men men så blir det i bland!
 

Artiklar från Familjeliv