Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nia med Filip

Skrivet av Ellan med Elsa
Läste ditt inlägg om senaste tiden men svarar här i stället eftersom det redan är en sida bort.

Fyy, va jobbigt att du blev uppsagd. Och det luktar verkligen ogiltigt skäl till uppsägning! Är du med i facket? I så fall rekommenderar jag dig verkligen att kontakta dem. Med tanke på vad din chef sagt om "riskanställning" tror jag det finns goda möjligheter att hävda att allt inte gått rätt till. Och även om du inte har någon större lust att dra det till domstol kan du säkert med en jurist från facket som stöd få lite extra pengar i alla fall.

Trist med erat husletande också. Det är väl tyvärr i princip omöjligt att få lån när en är arbetslös. Däremot tror jag inte din mammaledighet behöver påverka dina chanser negativt att få nytt jobb. På de arbetsplatser jag varit anställd har jag flera gånger varit med att anställa kvinnor som varit mammalediga (och faktiskt en gravid kvinna också!). Jag känner dessutom till flera stycker som passat på att byta jobb i samband med föräldraledighet, och då har det inte varit svårare än vanligt att få nytt jobb. Så det kommer säkert ordna sig för dig också, även om det naturligtvis tar lite tid.

Kul att allt är bra med Filip i alla fall!

Kram
Eleonor
Svar på tråden: Nia med Filip

Tack...

Skrivet av  Nia med Filip
Hej Eleonor!

Tyvärr är jag ej med i facket (pucko jag!). Ångrar sig "ett gäng" nu...

Jag skulle väl inte säga att situationen är solklar. Företaget har bevisligen svåra ekonomiska problem men det är sättet han sa det på som gjorde mig så oerhört besviken och frågande till den verkliga anledningen. Kanske var det bara en dum (jättedum) kommentar...?! Det får närmaste tiden utvisa... Jag kan förklarar närmare nästa gång vi ses.

Lån blir helt klart ett problem... vi ska dock kolla upp det där lite mer noggrant, vi ska ju inte låna så väldigt mkt och hoppas att A kan få ta det själv isf tills jag får fast.

Jag hoppas du har rätt i att man kan anställas trots att man är småbarnsmamma och "riskanställd" ;o(... Jag har hört flera vänner och bekanta de senaste dagarna som menar att de både har anställt gravida och småbarnsmammor så jag får hoppas att någon finner mina egenskaper värda att satsa på ändå... Lite ruskigt är det dock... Sitter just nu och plitar på CV:n.... Pust, lika bra att forsätta innan mina killar kommer hem från promenaden... :o)

Hoppas vi ses på måndag... eller har du redan börjat jobba?
Jag hörde även på TV om just ditt bolag, ni hade tydligen flera saknade i Asien. Hoppas det inte är för tungt och att du/ni får det stöd ni behöver!

Stor kram och tack för din omtanke!
 

Inte måndag tyvärr

Skrivet av  Ellan med Elsa
Jag börjar visserligen inte börja jobba förrens 1:a februari, men ska ändå till jobbet på måndag. Vi har någon slags kick-off på eftermiddagen med efterföljande middag som jag ska vara med på. Inget jag ser fram emot direkt med tanke på den senaste tidens händelser. Jag våndas verkligen för att man ska behöva höra om fler saknade och folk som varit där. Har inte varit i kontakt med någon på jobbet än eftersom de flesta varit lediga tills nu.

Hoppas vi ses på nästa fika i stället så jag fär höra hur det går med jobb o hus!

Kram