Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*chockad* *ganska långt*

Skrivet av Lisa och Tuva 27/5
Ja ikväll trodde jag att jag skulle dö, allvarligt talat. Är fortfarande skakig och i någon slags chocktillstånd..ska jag ta det från början..
Jag satt och pratade med mamma i telefon och Tuva kröp omkring på golvet. Hon gnällde lite och jag sa till mamma att nu får vi sluta, det är grötdags för Tuva.
Jag sätter Tuva i stolen och gör i ordning gröten. Hon fortsätter gnälla och jag tänker typ att så hungrig kan du väl inte vara..
Jag ger henne några skedar men hon fortsätter gnälla och jag går och hämtar pärondrycken, hade glömt ställa fram den. Medan jag häller upp i flaskan hör jag bara att hon gnällväser på något konstigt sätt, jag tittar på henne och hon ser rädd ut och gråter nu och jag kanske fattar trögt men till slut fattar jag att faan, hon har satt något i halsen!!! Hon kan knappt andas och jag sliter upp henne ur stolen och lägger henne i knät och bankar i ryggen på henne, hon gråter och börjar få panik..jag bara skriker HJÄLP MIG och Henke tar hallen i ett kliv och tar över för jag klarar inte av det, bara blir helt hysterisk och kan inte titta på henne. Snart så börjar det komma slem ur munnen och sen hostar hon till och ut kommer..en möbeltass. Hon har någonstans på golvet, under någon stol kanske eller om den lossnat, hittat en förbannad möbeltass och smaskat i sig.
Jag känner mig så jävla dum..tänk om hon inte hade fått upp den. Varför har vi möbeltassar?? Dom är små och i bra höjd för bebisar! Bort med alla i lägenheten! *gråter*
Jag är lite chockad fortfarande tror jag, min lilla Tuva..hon sover hos pappa nu, så söt och fin och go.
Var tvungen att skriva av mig..hoppas detta inte händer någon annan bebis!!
Svar
Herregud!
Fy, vad hemskt! Det är ju som du skriver inte så lätt att fatta, fastän det finns i typ alla lägenheter.

Vilken tur att H. var hemma och att det gick väl till slut. Jag ska gå och ta bort alla våra NU!

Kram till dej!
Skrivet av  ammande mamma
Ludvig gjorde en liknande fadäs..
Han smaskade i sig en liten svart leksaksspindel. Han satt i pappas knä och han fattade inte att han höll på att sätta i halsen (kväljde). Så jag sprang fram och langade in fingrarna och hittade en svart plastspindel. Man blir rädd för sig själv ibland. :O( Men mest rädd blev jag nog att min man inte fattade att han höll på att sätta i halsen, och trots att jag sa till öppnade han inte munnen på honom. Hade jag inte varit där hade han väl hajat till sekunden efter säkert, men man funderar ju. Hua..

Vilken tur att det gick bra med Tuva.
Skrivet av  Pilla
OJOJOJOJ!!
Stackars liten!
Stackars dig!
Tuva Liten då!
Jag vet knappt vad jag ska skriva, men det kunde ju har varit vad som helst hon stoppade i munnen och inte en möbeltass...
Hon är ju så nyfiken på allt men vilken tur att ni fick ut den, oj vad det högg till i hjärtat på mig nu.
Det är precis som vi sagt, man känner verkligen att man står nära Tuva och dig!
Gullungen då!
Åhhhh....skickar en bamsekram!!!
Vi kan höras av sen om du vill?
Skrivet av  BarbaMamma
Vilken hemsk upplevelse!
Jag är lite nojig att Max skall sätta i halsen för jag vet att jag hade blivit alldeles ifrån mig och inte kunnat reagera "rätt" s a s. Inte ens göra som du och ta honom över knät! Än har han inte satt i halsen trots att allt skall smakas på och jag hoppas att han skall slippa! En riktigt rälig upplevelse (som vi säger här i Skåne!).

Neo var inte sån att allt skulle in i munnen, han upptäckte med syn och händer så detta är lite "nytt" för oss att ha sån stenkoll på vad Max leker med och äter på!

Kramar om Tuva och dig!
Skrivet av  Snyggvelito m Neo 02 & Max 04
Nej
vilken otäck händelse. Men sådan tur att ni fick upp "tassen" så snabbt iallafall.

Ett tips är att köpa möbeltassar som man spikar i stolarna (om man nu tycker att det är viktigt att inte repa golv vill säga)

Vi har varit med om lite olika liknande händelser (istort sett en grej med varje barn, konstigt att man inte lär sig)Men det är nog så att de här små krabaterna är väldigt uppfinningsrika och påhittiga och dessutom verkar ju allt vara så gott att man skall stoppa det i munnen när man väl lyckats pilla fram dem .

Får jag passa på att varna för en grej som är ganska så vanlig att sätta i halsen?
De små klistermärkena man får på BVC, läkarhuset , akuten osv är riktiga kvävningsfarliga om en liten får dem i halsen, speciellt de som är lite gummerade. Jag brukar skälla på sjukpersonal som vill ge sådana till mina små ungar (under 3-4 år).

Kram till dig och Tuva
Skrivet av  Lee, mamma till Raffe + 6 till
Huuu så otäckt
Skönt att det gick bra i alla fall!! Har vänt upp och ner på våra stolar och plockat bort alla tassar nu. Det är så himla lätt att missa en sån sak när man barnsäkrar hemmet. Upptäckte själv att vi missat att köpa petskydd till alla väggkontakter och bara för det är de hur spännande som helst tycker Lille Vild.

Stor kram!!
Skrivet av  Eowyn
Hu vad läskigt!
Jag bara ryser. Stackars er och Tuva. Förstår att du känner dig alldeles skakig nu.

Nu åker möbeltassarna ut från lägenheten. Det borde vara varning på dem. Jag vet inte hur många möbeltassar vi köpt för de bara lossnar efter ett tag. Nu blir det sådana att spika fast i fortsättningen, hoppas att de sitter riktigt hårt fast.
Skrivet av  Fumlan
men gumman då...
Usch vad otäckt. Jag förstår att du blev skakig, det skulle nog alla bli om det hände ens eget barn.

Jag är imponerad av att du fann dig så fort och gjorde som man ska. Jag vet inte om jag skulle göra det. Men människan fungerar oftast bra i nödlägen, så jag får förlita mig på det.

Kram till dig och Tuva (Henke med förståss)
Alla hälsar här!
Skrivet av  ylver
Åh, fyyyy så otäckt! (samt tips till er alla)
Stackars er! *kramar om*

Detta påminde mig om när min Mathilda var liten. Hon var ca 2 år och vi var iväg till Ölands djurpark. Alla ville ha mjukglass och hon fick en bägare med mjukglass. Hon var ju "stor" så hon ville själv äta med skeden. Så hon fick en egen sked och jag och gubben min satt och kikade lite på folk samtidigt som vi häll ett öga på henne. Rätt vad det var så rusar gubben upp och börjar gräva i Mathildas mun. Det visade sig att hon bitit sönder plastskeden och hade en liten bit i munnen samt att skeden var jättevass efter den bit som lossnat. Jag hade inte märkt någonting! *ryyyser* Usch, vad jag kände mig kass efter det. Så det vill jag tipsa er alla om att INTE ge barnen plastskedar att äta glass med till sommaren.

Tur att er episod slutade väl och lyckligt som för oss.
Kramis Annicka
Skrivet av  Annicka m Mathilda och Linus 6/6-04
Usch va otäckt...
Vilken tur att du fattade att det va någe som satt i halsen, vet i bövelen om jag hade gjort det. Jag förstår att du blev rädd, jag skulle få ligga på psyk om det hände Mattis någe liknande tror jag.
Stora kramar till dig...
Hoppas dina nerver la sig så du kunde sova någe...

Kramar maria
Skrivet av  Maria m. Mattis 18/5
Fy så otäckt!!!
Läste ditt inlägg inatt men kunde ej svara då jag hade Alice i knät!

Har tänkt på det jättemycket hela dagen... kollat våra möbler osv. Våra möbeltassar var fastspikade tack o lov...

Stackars Tuva och stackars er, fy så otäckt det är när barn sätter i halsen...

När jag var 18 var jag ensam hemma m min lillasyster som då var knappt 1 år och plötsligt satte hon i halsen. Hon åt ostsmörgås och hade tydligen samlat osten i munnen t en klump.

Hon blev nästan blå i ansiktet innan jag, som t slut fick slita upp henne från mitt knä där hon legat på mage, i fötterna, hängandes upp o ner då jag riktigt dunkade henne i ryggen och t slut flög ostbiten iväg över hela köket, typ tre meter...

jag var så chockad efteråt att jag grät o skakade och bara satt o kramade henne och gick igenom i huvudet om o om igen vad som kunde ha hänt. Fy sjutton så vansinnigt vidrig upplevelse för er att se sitt eget barn sätta i halsen så...

Skickar jättestor kram t er

Anja
Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
Tack..
För era svar, ni är så gulliga.
Tuva mår jättebra och har inte fått några men av händelsen, Henke och jag har däremot blivit småprylsnojjiga men det är ju bara bra..
Bra att ni kollat så era möbeltassar sitter fast stenhårt eller plockat bort dem, de kan ju vara livsfarliga men det är ju inget man tänker på, de syns ju liksom inte..
På något sätt är det skönt också att höra att jag inte är ensam om en sådan här händelse, det är skönt att veta att det kan hända alla.

Kram till er alla från Tuva och mig!
Skrivet av  Lisa och Tuva 27/5
Åhh fy va hemskt!!!
sitter här och ryser i hela kroppen!! Skönt att det fick ett lyckligt slut!
Får mig att minnas när min dotter satte ett popcorn i halsen och blev alldeles blå =0(

SKICKAR EN JÄTTE KRAM TILL DIG !!

Kramis!
Skrivet av  Linda m Liam 040510 (Nathalie&William)