Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör jag...

Skrivet av Majmamma med Veronica 16/5-04
för att sluta amma på natten? Det är bara en gång per natt runt kl.03. men det känns inte som att hon är hungrig utan vill bara känna att jag ligger bredvid henne.
Hur har ni andra gjort när ni slutat amma på natten?
Är det någon mer än jag som fortf. ammar nattetid?

Kramar Majmamma.
Svar på tråden: Hur gör jag...

Ja för sjutton...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
Jag ammar hur mkt som helst hela tiden tycker jag!

Vet ej hur många ggr det blir på natten, men som det är nu så sover jag o Alice i en rätt mjuk säng som är 90 cm bred och jag antar att vi väcker varann när vi rör oss och hon är VÄLDIGT snuttig, använder brösten som napp (hon har varken napp el tumme) och det är inte alltid hon vill äta utan hon bara ligger o suger hur länge som helst utan att äta...

har nästan skavsår på bröstvårtorna, som ju nu oxå är jätteömma av graviditeten, så jag skulle oxå vilja veta hur man slutar amma på natten... Pust!

Sedan äter ju inte Alice så mkt annat, typ mackor är det enda hon gillar...

kramis

Anja :o)
 

En till nattammare anmäler sig

Skrivet av  Fumlan
Jag känner mig som ett levande kylskåp och det räcker inte med att gosa och säga något tröstande för att S ska somna om. Med första barnet avtog nattamningen i och med att hon började äta vanlig mat. Annars tror jag på att försöka med att inte söva barnet genom amning på kvällen eller att vara stenhård med att på natten ammas det inte. Ge det 3-4 nätter och håll ut. Vi hade ett liknande problem när vi skulle vänja av stora tjejen med napp. Då gjorde vi så att vi (jag) vaggade henne till sömns i famnen. Jag stålsatte mig mot alla skrik efter napp och sa att vi inte hittade den. Nu fungerar det inte på exakt samma sätt med en bebis, men ibland kan saker och ting gå lättare än man tror, bara man är 100% inställd på det.

http://www.amningshjalpen.se/radgivning/e_sluta.htm
 

Oh ja!

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Jag ammar Thora minst ett par gånger varje natt och det känns viktigt för mig eftersom hon inte gått upp i vikt så bra. Jag trivs med det och hon verkar verkligen hungrig då.
 

Oj,oj ammar massor nattetid*IMT*

Skrivet av  Bebismamma
.
 

Här också!

Skrivet av  Kajsa
Jag ammar fortfarande en gång per natt. Då verkar Dante riktigt hungrig, så vi har inte försökt vänja honom av vid det än. Han har ju varit ganska sen med matstarten dessutom, och därför har det känts viktigt att han fått amma så mycket han velat.

Inga tips på metod alltså, men du är inte ensam om att nattamma!
 

En gång är ingen gång ;-)

Skrivet av  Marie m Adam-99, Lydia-01 & Selma-04
Här vet jag inte hur många gånger jag ammar vissa nätter;-) Oftast är det nog två gånger per natt, men nu har hon haft feber några dagar och då har det blivit mååånga gånger per natt. Hur man gör för att slita vet jag inte... Man ska inte vara så trött som jag är i alla fall för att orka med det.
 

O ja

Skrivet av  I Längtans tider med lilla M
M äter i värsta fall en gång i timmen....bra nätter får jag sova ett längre pass på 3-4 timmar, så för mig känns en gång lite som ingen gång ;)
Men nu var det ju inte det du frågade!

Får jag fråga varför du vill sluta? För mig känns närheten som jag ger M på nätterna lika viktig som närheten, alltså inget som måste försvinna vid en vis tidpunkt.
Missförstå mig rätt, jag vill inte trampa någon på tårna!

kram
 

här ammas det mkt

Skrivet av  Kattis m Julia
..jag vet inte hur många gånger per natt, för jag vaknar säkert och somnar om utan att komma ihåg det sedan på morgonen. Hon sover i vår säng och det är supermysigt men samtidigt vet jag att jag borde vänja henne vid spjälsängen, ack ack. Någon gång i alla fall....Jag skulle också vilja ha lite råd.
 

Säg det... vill också veta!

Skrivet av  KarinE m Nils 8/5
Jag ammar 1 eller 2 gånger på natten. Ett tag gick det ganska snabbt men nu får jag sitta kring 45 minuter varje gång! Sätter mig på sängkanten. Jag vet inte om han är hungrig eller bara behöver närheten för att somna om. Eftersom jag börjar jobba så smått nu (första dagen idag) skulle jag VERKLIGEN vilja sova hela nätter igen, jag är så trött så jag ser i kors. Men hur man gör? Vi har tänkt prova 5-minutersmetoden hur länge som helst men känner oss inte tillräckligt motiverade för att utsätta oss och honom för det. Men det kommer väl snart. Jag antar ju att man måste lära bebisen somna utan amning, men hur??? Nå, ingen hjälp, men du är iallafall inte ensam... I slutet av april ska jag börja jobba heltid igen och då SKA jag ha slutat nattamma!
 

Artiklar från Familjeliv