Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En gröngölingfråga

Skrivet av EllasMama
Ella är magsjuk, har diarré och vi är inne på 3:e dagen nu. Idag har hon bara ätit flytande, jag har ammat henne, hon har druckit vatten och välling. Nu när jag skulle lägga sig sovvägrar hon. Inget är bra. Inte ligga i spjälisen, inte att ligga i våran säng, inte när jag håller henne - hon vill bara vara uppe. Nu sitter hon hos pappa och tittar på tv. Är det vanligt att barnen strular så när de är sjuka? Ella brukar vara lättsövd på kvällarna och somna tidigt, mellan 18.15-19.00 - sen brukar hon iochförsig vakna flera gånger men detta att inte kunna somna på kvällen är nåt nytt. Kram
Svar på tråden: En gröngölingfråga

Mmmm

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Tuva&Ville 040531
Tyvärr så har det alltid varit så med Alice att hela hennes sömnrutiner gott om intet när hon varit ordentligt sjuk med feber, magsjukor, influensor mm.
Ville var också väldigt svårsövd efter hjärnhinneinflammationen, verkade liksom rädd för att somna själv.

Mitt råd är att fortsätta i de gamla mönstren så gott de går. Börja nattningen på samma sätt som innan, även om det slutar med att du plockar upp henne. Så småningom känner hon sig trygg igen och då har man igen att man hållit på rutinerna. Så tycker jag i alla fall.

Förresten, om inte bad ingår i dina nattningsrutiner så kan du ju alltid prova att ge henne ett bad och lita massage ikväll. Det kan hända att hon slappnar av lite av det.

Kramar

 

Tack för svaret och följdfråga

Skrivet av  EllasMama
Nu sover Ella efter att jag gått runt med henne i sovrummet tills hon somnade. Jag kan känna så här efteråt att jag blev så ställd av att det inte funkade som vanligt att jag provade allt på en gång, kanske inte så lyckat. Hur har det varit när dina barn blivit friska, har ni kunnat gå tillbaka till gamla rutiner direkt eller har det varit fortsatt strul? Kram
 

I ca en vecka ef tillfriskn.

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Tuva&Ville 040531
Sömnstrulet har hållit i sig i ca en vecka ef själva tillfrisknandet. Ibland mera och ibland mindre så de har inte varit tillbaks i gamla rutiner direkt.

Kram
 

Liknande här

Skrivet av  Mumrikan med Simon 12/7
Har just tittat in hit igen efter mycket lång frånvaro. Kul att det fortfarande är full fart här.

Jag är också gröngöling men jag skulle gissa att det är ganska vanligt. Man blir ju lite upp och ner själv när man är sjuk. Intressant att du tog upp det för Simon har just varit likadan. Han har också somnat tidigt på kvällarna och sedan vaknat flera gånger men alltid kunnat somna om. För några kvällar sedan så ändrades det. Han somnade då bra men efter fyra timmar var han klarvaken och ville inte sova mera. Sedan när han blev trött igen var det jätte svårt att få honom att somna. Några kvällar efter det valde vi att lägga honom lite senare och då vaknade han inte på det viset men det var jätte jätte svårt att få honom lugn och att somna.
Nu i kväll gick det riktigt bra igen. Hoppas att det håller i sig. Till saken hör att han har varit förkyld. Jag tänkte annars att vi hade förstört hans bra nattsömnmönster genom alla konstiga jul och nyårskvällar.
 

Jag funderar lite

Skrivet av  EllasMama
på att börja lägga E lite senare, kanske 7 till halv 8. Hoppas er sons goda nattsömn håller i sig, kram
 

Ja jag tycker personligen

Skrivet av  Cina med Tindra 21/5
att 18-19 är liiite tidigt och tro att dom ska sova hela långa natten. Jag lägger Tindra 20.30-21.00 och då sover hon till 9.00-9.30 ungefär.
Men iof så är alla barn olika och har olika behov, så gör det du tycker känns bäst för Er.
 

Förtydligande

Skrivet av  Mumrikan med Simon 12/7
om Simon. Han är ju lite yngre än era barn eftersom han var beräknad i slutet av månaden och jag gick över hela två veckor. Nu var det nästan en månad sedan hans första sovvanor förändrade sig men då gick han och la sig ca 18.00 för natten och sov sedan till ca 7.00 på morgonen med paus för ammningsstunder då och då. Tidig morgon passade jätte bra för oss då pappa och Simon kunde få en stund tillsammans innan pappa gick till jobbet. Det är ju nästan lika tid som för er fast med tidigare morgon. Sedan fick de en liten kvällsstund också.
 

Håller med dig Cina

Skrivet av  Zukits
Filip lägger sig alltid med oss, vid 23 och han sover till 9-10. Skönt med sovmorgon :-)
 

Ang sovtider

Skrivet av  EllasMama
Ella visade sig efter den första tokstökiga perioden vara en rätt kvällstrött tjej och därav tidig nattning. För mej som är morgonpigg har det känts ok att hennes natt varit mellan 18.30-06.00 ca. Att hon sedan inte sover hela natten tror inte jag beror på när hon nattas faktiskt. Nu försöker jag dock lägga om kvällen lite då Ella ibland vaknar redan 5 på morgonen och det känns verkligen alldeles för tidigt så ny läggtid blir ca 19.30.
 

Huuumm

Skrivet av  Mumrikan med Simon 12/7
ja, i natt så sov vi inte förrens kl 23 allihopa. Kanske någon utvecklingsfas? I morse vaknade vi 8:30. Vi har faktiskt börjat lägga honom senare som du också tänkt. Spännande det här.
 

Artiklar från Familjeliv