Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tror/anser ni?

Skrivet av Mia
Kan/bör man bygga en uppfostran helt på eget ansvar?(barnets alltså)
Svar på tråden: Vad tror/anser ni?

Uppfostran ?

Skrivet av  zaccheus
"Uppfostran", det är väl det som bör leda till att barnet förhoppningsvis kan ta eget ansvar så snart som möjligt ? Eller ?
 

Nej, hur skulle det gå till?

Skrivet av  Kajan
Föräldrarna har ju ansvaret. Först från 18 år får barnet ansvar för sitt eget liv (och t om då är föräldrarna tvungna att försörja barnet tills det gått ur gymnasiet).

Sen beror det väl på åldern. Kanske en 17-åring kan ta eget ansvar, hon kan ju vara lika mogen som en 18-åring.

Fr o m 15 år är väl barnen delvis straffmyndiga.
 

Va?

Skrivet av  Tonårsmamma
Tänker du flytta hemifrån eller?
 

Utveckla gärna vad du menar,

Skrivet av  Elisha
för hur i hela friden skulle det gå till? Jag vet att vissa tillämpar metoden, men den har ju hittills inte visat sig fungera. Varför funderar du i sådana banor? Man har ju ansvar fram tills de fyller 18 år och har man skaffat barn (planerat eller ej) så måste man ta det ansvaret.
 

jag tror

Skrivet av  Mia
inte ett dugg på det.
Men hur i helvete gör man med ett barn som tillbringar halva sin tid hos den andre föräldern som har den synen?
Fan, det är ju NU om inte annat som de verkligen behöver "skydd från sig själva " ibland.
 

Antar att du menar fri uppfostran

Skrivet av  Anna
som bla var modernt på 70talet (tror jag det var)? Nej, det tror jag absolut inte på! Vi föräldrar/vuxna ska fostra barnen, lära dem rätt o fel, lära dem hur man beter sej. Sen undan för undan låter man dem fatta egna beslut och bestämma saker själva. Som när man låter dem bestämma sina kläder själva. :-) Där har man plockat fram rena kläder åt dem och bestämt vad som passar eller inte...och så en dag vill de minsann göra det själva..inte är de gamla, men väldigt bestämda! Kanske i fyraårsåldern. Det kan mycket väl bli favvostrumpbyxorna mitt i sommaren, eller sandaler när det spöregnar. Hur som helst så är det ju lite gulligt och en sak man mycket väl kan låta dem prova på att bestämma, men fostran måste vi sköta. Vi ska guida dem till att bli trevliga och trygga vuxna. (bland annat)
 

Artiklar från Familjeliv