Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OK, Hultsfred....

Skrivet av anna-frida
stora övertalningskampanjen är igång här hemma. Dottern är 15 fyllda, börjar gymnasiet i höst och vill åka till Hultsfredsfestivalen med några kompisar. Maken och jag funderar... om vi skulle hyra en husvagn?? och campa utanför, så får hon tillbringa dagarna innanför och sova i husvagnen. Vi vet att hon accepterar det, under protest, eftersom vi sagt det sen förra sommaren, då hon inte fick åka. Men det känns osäkert, vad kan hända?
Svar på tråden: OK, Hultsfred....

Usch vad svårt!

Skrivet av  Anna
Bävar för den dan de diskussionerna är på G här. Våran dotter fyller 15 i sommar. Egentligen vet jag inte vad man ska med de här stora festivalerna till (om jag nu får låta lite mossig) det är visserligen mycket bra musik samlad på en plats, men det är mycket fylla och droger också. Kanske inte så mycket synligt under dan, men sen. Om det var ett himla liv och tjat här hemma, så tror jag att jag skulle välja en liknande kompromiss som ni funderar på. Kanske skulle jag även betala in mej jag också även om jag inte skulle hänga dottern i kjolarna! :-)
 

Jag vägrar, tror jag,

Skrivet av  anna-frida
att gå in, är i det närmaste allergisk mot folksamlingar av den sorten; hög musik, rörigt, nähä! Jag måste slippa det... men vad gör man inte... Jag hoppas att känslan av att vi finns utanför och väntar henne vid en viss tid och att vi annars går in och letar - kanske har de en högtalare där man kan efterlysa... :-) - får henne att passa tiden. Det är verkligen en skötsam och kapabel tjej och jag vill att hon skall få göra massor av roliga saker.
Kommer din dotter att vilja åka i sommar? har hom kompisa som får åka i sommar, tror Du?
 

Varför

Skrivet av  Jämställd pappa
vägra? Om din dotter har ett genuint intresse så borde du kanske gå in och gå på en konsert med henne och hennes kompisar i vart fall.
 

hm, ligger säkert

Skrivet av  anna-frida
mycket i det Du skriver. men tycker Ni, ärligt, att man skall göra sina tonåringar sällskap ända fram till och under en konsert? Jag har alltid tyckt att vissa delar av hennes liv är "hennes liv", jag stöttar och finns i närheten men känner inget behov av att stå precis bredvid henne...ett sätt att vara vuxen och förälder men inte kompis, eller...? Min mål är ju att hon skall klara av att föra sig t.ex. under Hultsfredsfestivalen utan att vara rädd och ta ansvar för sig själv.
Nu låter det plötsligt som om jag ständigt överger henne men jag är sååå noga med att kolla henne vad hon klarar.
 

Till anna-frida från Anna

Skrivet av  Anna
Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur hennes kompisar kommer att vilja göra...och hur det i såfall påverkar min dotter. Min dotter blir 15 i augusti, så jag vet inte omjag skulle vilja att hon var på en så pass stor konsert i sommar. Men hur det än blir och när det än blir, så länge hon inte är myndig,så blir det nog nån slags kompromiss. Jag vill inte neka henne roliga saker bara för att jag är orolig, men jag vill inte släppa henne helt o hållet på egen hand heller. Jag skulle ju inte få en lugn stund i allafall, så då kan jag ju lika gärna befinna mej på plats jag också...om än utanför. Precis som du sa, kanske har de en högtalare de kan ropa ut en efterlysning om de inte passar utsatt tid! :-)
 

Min son ...

Skrivet av  Mia med små& stora barn.
håller också på och tjatar. Han är 14 år.
Det kommer nog att sluta med att vi alla åker ner.
Det kanske finns nått band som min man och jag tycker om.
 

Ni är

Skrivet av  anna-frida
säkert yngre än jag. Jag är en gammal mamma!
 

Anna-frida

Skrivet av  Jämställd pappa
man är inte äldre än man gör sig. Jag är snart 45 och tvekar inte att gå? Är du så mycket äldre?
 

Trevlig år gång...

Skrivet av  Mia med små& stora barn.
:)
 

45...

Skrivet av  Mia med små& stora barn.
så vi är ganska gamla till ålder men ej i sinnet;)
Vi har också 2 små pojkar som iså fall skulle följa med . Det är det som gör att jag över väger att inte åka. Det är inte en så lämplig miljö för så unga barn
 

Ni har ju faktiskt redan valt

Skrivet av  Jämställd pappa
så det är bara att hyra vagn och åka. Men gå in själva och ta del av det som är därinne. Sen har ni något att samtala inför kommande festivaler.

Ps tänker åka dit med min musikinstresserade 11 åring för att förbereda det hela.
 

som jag skrev

Skrivet av  anna-frida
ovan... kanske får vi göra det. Vi delar mycket intressen, dottern och jag, och pratar böcker, politik och allt möjlig men när det kommer till musik så hänger jag inte med.
 

hmm

Skrivet av  Mia (4 år i Hultan)
tror inte jag skulle åkt om mina päron hade tältat utanför...
 

hmmm!

Skrivet av  anna-frida
något val har hon inte..inte i år i alla fall. Det blir som vi säger eller inte alls. Förresten var hennes kompisar inte helt negativa till lösningen, de räknar väl med marktjänst-service...
 

Min son vill

Skrivet av  Hermelin
också dit. Han är 14 och har tjatat sen han var 12. Men han kommer nog inte att få åka i år, om vi inte kommer på någon bra lösning. Tycker att han är för liten för att åka själv.
Jag tycker att det låter som en bra lösning att campa utanför om det är ok för er och er dotter.
 

jag var i roskilde som 14åring

Skrivet av  pola
och jag ska inte underhålla någon med festliga historier, bara påpeka att ja, tack, det fungerade alldeles utmärkt, jag kom hem i ett stycke, och tyckte att det var SUPERKUL.
 

E..

Skrivet av  Mia
jag var där som 17 åring och kom inte hem "i ett stycke" ...:-)

 

Artiklar från Familjeliv