Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vem bestämmer över 18-åringen?

Skrivet av Ett par år kvar
Han själv eller hur?
Vi är inte där än, men jag har redan nu börjat fundera över det.

Jag lägger mig alltid sist här i huset, en ovana jag har, att omöjligt kunna somna om jag vet att nån annan är vaken. Kontrollfreak kanske.
Inte säger man åt en vuxen man att nu måste du gå och lägga dig?
Jag förväntar mig att vi hjälps åt med städning i vår gemensamma bostad.
Har han inkomst ska han självfallet stoppa in nåt i kylskåpet också.
Jag kan inte beordra 18-åringen att vara hemma en viss tid, men jag kan heller inte gå med på att bli väckt när han kommer mitt i natten.
Kunde fortsätta länge!

Jag anser att i mitt hus gäller mina regler, men vad får/bör man ställa för krav på det "vuxna" barnet som plötsligt tycker de har alla rättigheter i världen?


Svar på tråden: Vem bestämmer över 18-åringen?

ja

Skrivet av  Mia
UTE kan man ju inte bestämma vad de gör.
Men så länge han bor hemma så gäller ju dina regler HEMMA, därmed också tider.
 

Erat gemensamma hus

Skrivet av  Ullen61
Så länge han bor hemma tyckder jag nog att det är ert gemensamma hus, där ni ska komma överens om vilka regler som ska gälla för att alla ska trivas. Det kan ju även gälla städning av det egna rummet, eftersom damm och smuts gärna sprider sig mellan rummern. Alla vuxna ska sköta ungefär lika stora delar av det hushållsarbete som man är överens om är nödvändigt. Och, som du säger, alla ska bidra till hushållsutgifterna men olika mycket beroende på inkomststorlek naturligtvis.

Men allt som har enbart med han själv att göra, som läggtider, egna kläder och prylar, m.m. måste han få bestämma själv.
 

Då det vuxna barnet inte längre är ett barn

Skrivet av  Lillian
Utan just vuxen så får man helt enkelt lita till att personen respekterar våra gemensamma regler, detta förväntar jag mig av min partner, mina barn och av mig själv.

När jag sover hos mina föräldrar som bor långväga så respekterar jag per automatik de regler som gäller där, samma sak om jag sover hos vänner.
Jag har svårt att tänka mig att mina barn skulle fungera annorlunda....

För mig känns det självklart att 15årige barnet respekterar husets regler, det käns självklart att jag respekterar hans behov(i den takt de förändras). Det känns fullkomligt självklart att balansen på något sätt kommer att förändras åt någotdera hållet i takt med att barnet blir vuxet, men däremot inte att det sker en sådan förskjutning att inte alla känner sig respekterade.

Jag anser att i vårt hus gäller _våra_ regler, och eftersom reglerna är _våra_ och därmed förankrade hos alla berörda tror jag verkligen inte det kommer bli några problem då barnen blir vuxna.
 

Mitt äldsta barn fyller 18

Skrivet av  Elisha
i höst och nu när vi är så nära så ser jag inte att det blir någon förändring egentligen. Skolan fortsätter, han bor kvar i sitt rum och så vidare. Allt fortsätter ju som vanligt. Skulle bli väldigt förvånad om han började missbruka det faktum att han är myndig. Så länge han bor i vårt hus så gäller ju våra regler och är man en familj så måste man ju anpassa sig till andra.

Men jag tror att det vore bra för husfriden om du kunde slappna av lite. Hur gör ni nu om barnen är uppe sent? Jag menar, ibland kanske man måste upp tidigt nästa dag när de är lediga och då blir det ju så att man behöver lägga sig tidigare.
 

Du får helt enkelt...

Skrivet av  zaccheus
...lära dig att somna även om 18-åringen inte har kommit hem. Se det som en del i din personliga mognad.
Eller är problemet att han för oväsen när han kommer hem - det får han givetvis vara så god och sluta upp med !