Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket ?

Skrivet av *mamma till 10,14*
Kort fråga.
Hur mycket får eran 14åring i månaden och hur mycket ska den räcka till?
Min 14åring får barnbidraget och då får hon handla kläderna,mobilpengar m,m själv.Hjälper till vår och höst när det är lite mera kläder som man ska ha.
Svar på tråden: Hur mycket ?

Min 15-åring

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Nåväl, hon fyller 15 denna månad och från och med detta kommer hon få barnbidraget själv. Meningen är att det ska räcka till alla hennes kläder, mobilpengar och bio/nöje.
Vi har pratat om stora utgifter höst/vinter så hon är medveten om att hon måste spara så hon har till vinterskor och jacka.
 

Våran snart 14 år

Skrivet av  Signe
får 225:-/månaden vilket ska räcka till mobil och det hon tycker sig behöva, hon får from jan 400:-/månad till kläder, sedan tjänar hon själv mellan 200:- och 400:-/månad på reklamutdelning.

Jag betalar busskortet så hon kommer till skolan, spelningar och träningar, vilka vi också betalar.
 

Min 13:åriga dotter

Skrivet av  Annelie
Min tjej får hela barnbidraget till fickpengar.
Vi betalar mobil, kläder och tidningsprenumeration.
För sina pengar fikar hon på stan, köper lite smink och piercar sig.
Egentligen så har vi sagt att ska hon köpa typ smink, skivor och filmer själv, men oftast så gör vi det iallafall.
Det är bara att se till sig själv hur mycket man gör av med i fickpengar, och jag vill inte att hon ska ha det sämre.
 

Skojar

Skrivet av  Pappan
du eller?
Ska en 13 åring ha lika mycket fickpengar som en vuxen arbetande person.
 

Skojar inte

Skrivet av  Annelie
Visst, vi arbetar.
Hon har skolan som hon ska sköta. Just nu är det hennes arbete, och det tar i princip lika mycket av hennes dag som våra arbeten tar.
Om hon skulle skaffa sig ett extrajobb (och hur lätt är det att öht få ett när man bara är tretton år) så skulle hon alltså få "jobba dubbelt" för att få mera fickpengar.
Alltså mera arbete för henne än vad vi arbetar.
Det tycker inte jag är rättvist.
Jag ser till mig själv, och vet vad jag gör av med.

 

våran 16 åring

Skrivet av  camilla.
får 600 i månaden. Det är inte barnbidraget. Det ska räcka till småsaker. Hon spar det oftast.
 

350 kr

Skrivet av  Ullen61
Vår 13-åring får 350 kr. För det ska han betala godis, nöjen med kompisar (fysiska aktiviteter, som bad, betalar vi), mobilen, dataspel, skivor, kalsonger, t-shirts och strumpor, m.m. Vi betalar buss- och tunnelbaneresor, en tidningsprenumeration och vissa sportgrejer.

Vi har pratat om att han kanske ska få 700 kr i månaden när han fyller 14, och då betala alla kläder utom vinterkläder, vinterskor, regnkläder och stövlar.
 

Dottern är 15

Skrivet av  anna-frida
år och får, sen något år tillbaka 600:-/månad , det skall räcka till alla nöjen, skivor, fika, presenter, fickpengar på resor m.m.... och alla kläder utom ytterplagg, skor och viss fritidsutrustning. Hon är verkligen ekonomisk och klarar det bra. Sen sparar vi några hundra åt henne varje månad också.
 

Min 13-åring

Skrivet av  Marie
får 260 kr i månaden. Vi betalar mobil, kläder, prenumerationer och nöjen när vi alla är med. Hans månadspeng går till saker han köper utöver det.
 

Jag måste bara få säga

Skrivet av  Ekonomisk
att jag tycker det är många tonåringar som har enormt mycket pengar att roa sig för i månaden! Sen om jag tänker på hur mycket en del får i julklapp och födelsedagspaket- blir jag nästan chockad!
Vissa verkar ju vara superbra på att hushålla och klara sig på 250kr / månad sen finns de som får 950 och utöver det mobilsamtal, kläder och bio betalt för sig..Otroliga skillnader!
Bara en reflektion på hur olika vi är och tänker...
 

Vår 14-åring

Skrivet av  Hermelin
får barnbidraget. För det ska han betala CD-skivor, mobilen, nöjen, kläder. Vi hjälper till med en del kläder ibland. Sl-kort betalar vi.
 

Min femtonåring

Skrivet av  Fia L
får veckopeng max 200 kr om hon gör sina göromål vi kommit överens om. De pengarna ska räcka till mobil, smink, mat till sin ödla, tidningar, godis, bio och andra nöjen + kläder som är "onödiga".
Jag betalar buss, träningskort, nödvändiga kläder.
 

Artiklar från Familjeliv