Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har era

Skrivet av Mia
teenisar städdagar , alltså bestämd dag i veckan då rummet röjs (iallfall dammsugs)?
Svar på tråden: Har era

Nej

Skrivet av  Hermelin
Det behövs inte. Sonen har på sista tiden haft otrolig ordning i sitt rum. Hade en period då han var väldigt slarvig men nu är hans rum jättefint.
Dammsuger gör han inte, men vi gör det när vi dammsuger övriga lägenheten.
 

nej, min städar bara efter mordhot

Skrivet av  pola
och endast konkreta sådana. har faktiskt just utdelat ett (hot alltså). dammsuga "kan" hon inte, hon fattar inte hur man gör.
är det nån som vet hur man får en hopplös dotter att lyfta på arslet och sätta fart, emottages tips tacksamt.
 

Du behöver bara...

Skrivet av  Fröken Fräken
greja några fläsk- eller pälsängrar någonstans ifrån, plantera dem i hennes rum och så "upptäcka" dem vid lämpligt tillfälle (helst innan de hunnit föröka sig...). Om din dotter är gjord av samma material som min dotter, så tar hon till sig (den lite nonchalant framförda) förklaringen att såna kryp trivs där det är lite ostädat och äckligt. Jag lovar, hon kommer skura rummet också. I alla fall en gång...

Sen kan jag inte garantera hur länge effekten sitter i, förstås. ;-)
 

Japp...

Skrivet av  Fia L
För att veckopeng ska delas ut skall dottern tisdagar och torsdagar ha schysst på sitt rum (dammsuga en gång i veckan), hon ska hjälpa till med mat och disk och även vika eller hänga tvätt.
Gör hon inte det vi kommit överens om blir det avdrag på veckopengen.
Detta funkar rätt så bra eftersom hon vill ha så mycket pengar som möjligt..
Annars skulle rummet se ut som en bomb smällt för jämnan.
 

Senast söndag

Skrivet av  Ullen61
Vår tonåring ska senast på söndag kväll ha dammsugit sitt rum. Men jag får alltid påminna honom.
 

Onej!

Skrivet av  PiaL
Jag har otippat fostrat en pedant som snarare röjer resten av huset för att det ska se fint ut.
I hans rum står varenda pryl på sin tänkta plats och överkastet ligger som en spegel. Dit skulle sköna hem kunna komma oanmälda och ta bilder:
"Tonårsgrabbens idealrum"
 

Artiklar från Familjeliv