Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Maillista?

Skrivet av Anonym tills vidare
Frågan har ställts flera gånger varför det är så lite traffik här och jag ställer den igen? Har inte varit inne på länge och den senaste månaden har det kommit in fyra inlägg, varav två inte har med föräldraskap att göra och ett undrar varför ingen skriver... Inte kan det väl vara så att det inte finns något behov av ett forum för oss? Har vi inga problem eller frågeställningar som är unika? Är vi "bara" föräldrar och hör våra funderingar hemma hos andra föräldrar, straighta som "vad vi nu vill definiera oss som"?

Jag vet iallafall att jag har ett stort behov av kontakt med andra samkönade föräldrar. Jag börjar så smått bygga ett kontaktnät men det är litet och jag jag behöver mer. Men känner också att mina funderingar är av en privat karaktär så dels är det lite motstånd att skriva dem på en öppen sida, dels så vill jag inte riskera att lämna ut min själ och ingen giter svara. Därav funderingen om en privat maillista. Som jag tänker så skulle den vara sluten, dvs bara ta emot medlemmar på inbjudan, och jag skulle vilja ha mer personliga presentationer, och begränsas till samkönade par som har eller aktivt planerar att skaffa barn. Tja, det är bara en ide... säg vad ni tycker.
Svar på tråden: Maillista?

Det finns redan ett sånt nätverk

Skrivet av  Maria med Elias
Hej, hör av dig till RFSL och anmäl dig till Regnbågsfamiljers mailnätverk. Träffar anordnas regelbundet och du kan även diskutera via mail.
 

Fast inte diskuteras

Skrivet av  Tyrvi
det så mycket där heller? Fast det är bra med träffar om man nu bor i sthlm vilket inte jag gör.
 

Nej men om det inte diskuteras

Skrivet av  Maria med Elias
så mycket här och inte där heller så behövs det väl inte diskuteras ?
Tror på att använda befintliga forum allafall och inte splittra upp ytterligare. Den senaste diskussionen där om personbeviskrångel gav allafall mig nyinformation.
 

Jo

Skrivet av  Anonym tills vidare
jag har ett stort behov av att diskutera men det ekar nästan om man säger nånting här, så tomt som det är.
 

Veckans fråga

Skrivet av  Anna
En aktiv snackvärd som tar upp ”veckans-fråga” kanske kan vara ett sätt att få igång en aktiv diskussion på detta forum?

Jag tror att det finns massor att diskutera, det gäller bara att skapa förutsättningarna för det. Just nu känns detta forum inte så inbjudande, men visst kan det bli bättre.
 

håller med dig

Skrivet av  Humlan
det var en bra idé. Finns det inte någon snackvärd här? I så fall vem är det?
 

bra idé

Skrivet av  åsa
jättebra idé!
 

Jättebra!

Skrivet av  Allis +1
Ehum, vem är snackvärd? Om ingen är det än skulle jag vilja föreslå rhino (om hon har tid och lust).
 

ooops

Skrivet av  rhino
sorry, defintivt har jag inte tid
 

Asch då :O/

Skrivet av  Allis +3
Men du hade verkligen passat :O)
 

+3!

Skrivet av  rhino
Wow, hoppas ni inte behöver vänta länge till. och inte vi heller :-)
 

Erfarenhet av mailinglistor

Skrivet av  Allis
Min erfarenhet är att de små, slutna listorna är avsevärt mycket mer aktiva än de där i stort sett vem som helst med hotmailadress kan gå med. Jag är med på ett par amerikanska listor där det är rejält med trafik men där är det också bra koll på *vem* som blir medlem.

På regnbågsfamiljer anmäler man intresse men vem som helst kan ju gå med och hur mycket vill man yppa om sitt privatliv då? Rfsls samlade kunskaper om lesbiska mammor/blivande mammor lämnar också mycket att önska varför trafiken där (eller intresset för organisationen i sig) kanske inte är så himlastormande inom målgruppen.

Jag skulle rekommendera dig att starta en egen lista om du vill ha en närmare kontakt med föräldrar/blivande föräldrar.
 

njae

Skrivet av  rhino
så går det inte till på Regnbågsfamiljers lista (som ni nu börjat kalla rfsls lista).Listan har funnits ganska länge och tillhör inte rfsl även om det nu blivit så att en person på rfsl administrerar den... Regnbågsfamiljer är ett fristående nätverk som från början hetter Växthuset.
Om det nu har blivit så att alla kan komma in har något gått helt fel. Däremot har listan sina problem med att den är mycket bred. Kvinnor som inseminerar utomlands har inte så mycket gemensam med bögar som kämpar för sin del av det delade föräldrarskapet med ett motvilligt lesbiskt par. Konflikter mellan föräldrar (bög-flata) som skaffat barn tillsammans gör att många inte kan prata om de sakerna och män känner sig utestängda när vi dryftar inseminiation. Nu är gruppen så stor att jag tror det är dags för ett antal mindre slutna grupper. Dock är jag inte säker på att de blir lika aktiva som de amerikanska du nämner. Jag drev tidigare dels en nordisk lesbisk lista, dels en europeisk mamma-lista. De fick aldrig någonsin riktig fart, den enda icke-amerikanska jag vet som varit riktigt aktiv är en lesbisk europeisk lista. Jag tror inte man kan tvinga fram någon aktivitet, det finns flera slutna klubbar på qx om föräldrarskap - där säger ingen någonting heller.
 

Tycker ändå att listan

Skrivet av  Maria med Elias
kan vara en bra början förnågon att starta ett nytt nätverk utifrån. Eftersom det ändå är ganska många som är med. Att annonsera efter andra där i samma situation som en själv och sedan starta egna träffar, slutna maildiskussioner mm. Det krävs ju aktivitet själva i ett ideellt nätverk av de som är intresserade.
 

Absolut!

Skrivet av  rhino
Jag tycker det är jättebra att den finns. Den är om inte annat en unik lista med adresser, man får ut information till en massa människor om man använder den listan för att samla till träffar etc. Jag menade absolut inget negativt så, bara att om man vill ha en lista där man dryftar små saker dagligen, ungefär som olika snackgrupper här där man kan få tio HUrra! när någon lyckades med något, så får man nog starta andra mejllistor eller forum :-)
 

Hum?

Skrivet av  Allis
Men när jag gick med skrev jag till dåvarande (vet inte om hon fortfarande är ansvarig) listansvarig och bad henne adda min adress. Är det inte så det funkar eller var jag onödigt omständlig?

En annan anledning till tystnaden där tror jag kan bero på att även om gruppen i sig är stor så finns ingen gemensam nämnare men faktiskt rätt många olikheter so du också skriver. Det är egentligen konstigt att man ska slänga in en mängd olika människor i en och samma grupp och tro att vi ska ha något gemensamt när det enda vi faktiskt har som gemensam nämnare är att vi inte är heterosexuella.

Nu svär min mamma alldeles förfärligt i köket - vi håller på och bakar och plåtarna lever sitt egna lilla liv tydligen hahaha. Inget mer datorknappande alltså :O)
 

du är väl inte vem som helst :-)

Skrivet av  rhino
så klart du fick komma med när du bad om det. Vad jag menade var att det inte var en maskin som la in dig utan du fick snällt be om lov. Eller?
 

Jo

Skrivet av  Allis
men egentligen är det ju ingen koll på vilka muppar som egentligen går med eftersom en inte helt blygsam andel har totalt anonyma adresser. Nu bad jag iofs om att bli addad på min comhem adress men inte en kotte kan ju kolla alla dessa hotmail människor som är med.

Jag använder mest regnbågsfamiljer i syfte att sno tips från andra om det gäller t.ex. myndighetskontakter och hoppas kunna bidra med något själv där också så småningom. Privata saker skulle jag aldrig dryfta där och det verkar ju ingen annan vilja göra heller. Ibland känns det som en förlängd reklamarm från rfsl när sjuttioelva förfrågningar om att ställa upp på intervjuer här och artiklar där skickas in :O/.
 

Om RFSL och nätverket Regnb.fam

Skrivet av  Anna
Hur fungerar nätverket Regnbågsfamiljer? Är det ett nätverk inom och utanför RFSL, en arbetsgrupp, enbart en maillista eller något annat? Vem är ansvarig? Vad har nätverket för mål och syfte?

Är himla nyfiken på det funkar i praktiken. Nån som vet?
 

Hör av dig till listvärdinnan

Skrivet av  Allis +3
är mitt bästa tips.
 

hmm...

Skrivet av  Anna
jo, det kanske vore ett sätt men jag får tyvärr inget svar därifrån.
 

bättre

Skrivet av  rhino
att diskutera ämnet på själva listan tykcer jag. det är ju där du finner alla dem som varit med från början, nätverket som först hette Växthuset har ju funnits i minst 10 år. enligt min uppfattning är det inte ett rfsl-nätverk, men det är värt en diskussion, dock inte här.
 

Ok

Skrivet av  Anna
.. då byter jag forum.