Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag vill diskutera och få råd om börja på dagis?

Skrivet av Maria med Elias
Hej, sonen börjar på dagis i Januari, han är tillkommen med okänd donator på klinik, hur har ni andra gjort ? skriver man det på papperet man får till dagis och lämnar in i förväg eller berättar man det första dagen? Ska man säga att det är ok att prata om hur han kommit till med de andra barnen ? vill ha lite tips och råd för just nu känner jag mig lite orolig och har svårt att tänka klart ? Hur har ni andra gjort ? och vad har ni fått för reaktioner ?
Svar på tråden: Jag vill diskutera och få råd om börja på dagis?

Vi gjorde

Skrivet av  Anne
inget särskilt inför dagisstarten. Jo, vi gick runt och tittade på olika dagis, pratade med personalen osv. Men det var mer för att se om dagiset var bra, men då fick ju personalen se hur vår familj ser ut på köpet så att säga.

Inte har vi fyllt i något om okänd donator på några papper, däremot har vi bägge alltid skrivit på alla papper, då blir det ganska uppenbart att vår dotter har två mammor.

Sedan när det blev klart vilket dagis dottern skulle börja på pratade vi med personalen om saker som vad hon kallar oss båda osv. När dottern gick på småbarns var det inte så mycket prat om vår familj, det var mer att A har två mammor och så var barnen nöjda med det. Nu är hon äldre, och äldre barn funderar mer och ja vi har förvissat oss om att personalen talar med barnen om hur olika familjer kan se ut. Det är viktigt tycker jag, och även på småbarnsavdelningen användes ett inkluderande språk, det var bara inte lika mycket kringprat. Vi har inte direkt fått några reaktioner alls på hur vår familj ser ut, däremot har personalen frågat oss en del så att de vet att de benämner dotterns föräldrar rätt och så att de vet vad vi brukar säga om vår familj, så att de kan svara på barnens frågor. (Frågorna svarar dottern rätt bra på själv också, hon vet nog mer om familjer och hur barn blir till än många 3-åringar som kommer från traditionella heterosexuella familjer).

Lycka till med dagisstarten!
 

Lite om hur vi tänker

Skrivet av  Lillan
Vi besökte också flera olika dagis och det var uppenbart att vi var två mammor. Det vi till slut valde har en härlig atmosfär, föreståndarinnan är lite hippie och dessutom finns det en manlig lärare och det tycker vi är jättepositivt. Vi förstod snabbt att detta inte var något konstigt för dem, för de frågade vad vi hade för namn på oss osv (vilket är ett ständigt dilemma för vi _har_ inte olika namn, vad finns det mer än mamma? Hur gör ni andra...?), och berättade att de hade haft ett barn med två pappor för lite sedan.

Jag tycker väl inte att man behöver gå in på detaljerna om hur barnen blivit till, inte för att jag har något emot det egentligen, men jag menar, pratar de verkligen om hur barn blir till på dagis? Däremot känns det viktigt att personalen är så öppen att när frågorna kommer så kan de förklara att vissa barn har en mamma och en pappa, vissa har två mammor, vissa har bara en mamma eller en pappa osv. Att inte kärnfamiljen presenteras som det enda alternativet och därmed allt annat är konstigt. Det är lika viktigt som att de ska prata om att det finns olika sätt att tro eller om människor med olika härkomst.
 

Artiklar från Familjeliv