Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det onödigt

Skrivet av Humlan
att berätta för sitt barn att man är bisexuell när man lever i en heterorelation? Vad tycker ni?
Svar på tråden: Är det onödigt

Såhär tycker jag

Skrivet av  Lillan
Jag tycker det beror på om du haft relationer med kvinnor tidigare i livet. Då hade jag inte dolt det. Men om det mer är att du hade varit öppen för det alternativet om du träffat en kvinna innan du träffade din nuvarande partner, kanske det är lite annorlunda? Då hade jag kanske riktat in mig mer på att berätta för mina barn att det finns och att uppfostra dem med en öppen attityd i allmänhet.
 

Onödigt vet jag inte

Skrivet av  Veronica™ - Humla
Jag berättar för mina barn när de är stora nog att förstå om frågan kommer på tal sas. Jag har aldrig levt i en seriös relation med en kvinna, och nu föll det sig så att kärleken i mitt liv är en man, men det kunde lika gärna varit en kvinna. Jag fostrar mina barn att acceptera att alla människor är olika, att en del är långa, andra korta, vissa är vita, andra svarta/bruna. Att en del tycker om flickor, andra pojkar och en del både om flickor och pojkar. Och att alla är olika men lika mycket värda. Allt är naturligt och kärlek är alltid vacker, oavsett den är mellan man-man, kvinna-kvinna eller man-kvinna.
 

Är barnen små vill du nog

Skrivet av  lilla my
inte diskutera ditt samliv med dom överhuvudtaget. Är de större och planerar ett nytt förhållande kan du nog förbereda dem i tid på din nya kärlek.
 

Nä, onödigt är det definitivt inte

Skrivet av  Mickan
men inte ett måste heller. Kommer det på tal kan man ju, berätta säga att vissa blir kära i både killar och tjejer/ män och kvinnor (plus övriga "kombinationer") och sen lägga till att man själv är en av de som blir det.
Men att dölja det tycker jag inte är att rekommendera.
 

Skrivet av  -
Nä, det är inte onödigt. För att göra sin abarn känslomässigt närvarande individer som kan lita på sina instinkter och vara andra nära så behöver de ha föräldrar som är på det sättet. Det funkar inte att låtsas som om vissa saker inte finns, förr eller senare övergår sånt i lögner. Barn känner att det finns vita fält i sina livsledsagare och de suger i sig tomhet också.
 

Artiklar från Familjeliv