Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så förbannat seg socialtjänst!

Skrivet av Allis
Jo visst, faderskapsnedläggelsen som skulle ha varit klar i december eller *allra senast* januari kan som tidigast komma upp i socialnämnden i februari. Min fru ringde till utredaren idag och frågade hur vi skulle fortskrida med adoptionsutredningen och tro fan att människan inte ens skrivit klart papprena till nedläggelsen. Men herregud, vi var ju där i OKTOBER, hur svårt kan det bli?

Dessutom menar hon att adoptionsutredningen inte klan påbörjas förrän efter nedläggelsen så vi är ju rätt beroende av den. På tingsrätten hade de inte en aaaaning om vars vi skulle vända oss med begäran om utredning, någon här som vet? Jag vill inte att utredningen ska bli tuggummiseg för att en socialtjänstekvinna tar flera månader på sig att skriva ett papper.

Goda råd efterlyses *grrr*
Svar på tråden: Så förbannat seg socialtjänst!

Skicka in

Skrivet av  Anne
adoptionsansökan till tingsrätten, sedan kommer de att ta kontakt med ert socialkontor och ålägga dem att göra en utredning.

När ni skickat in ansökan (som ni mycket väl kan göra trots att de inte lagt ner faderskapsutredningen) så kan ni stöta på hos soc för att be dem påbörja en utredning, eftersom det är bråttom pga att ert barn behöver sin trygghet. Vi ringde och tjatade, bad att få prata med överordnade hit och dit, vi pratade i princip alltid med områdeschefen eftersom handläggarna inte var proffsiga. Sedan blev det fart på utredningen i alla fall. Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  Allis
Vi har ju en rätt stor tingsrätt i Helsingborg, ingen speciell rotel man skickar det till? Det hade de ingen aning om i växeln iallafall och jag vet från rhino att man ju ska betala en peng - hur ordnas det egentligen? Det verkar ju lite absurt att skicka inbetalningskort men jag vet faktiskt inte hur de gör.

Sega tjänstemän irriterar mig kopiöst.
 

Vi fick

Skrivet av  Anne
ett postgironr tror jag, eller så bad vi om det. Jag minns inte riktigt, men det mesta runt vår adoptionsprocess (ja, bägge två) har hänt för att vi har tjatat och argumenterat och hävdat våra rättigheter. Så ska det ju inte behöva vara, men jag tror inte att vi är ensamma direkt. Vad gäller särskild rotel så tror jag att det räcker att du adresserar det med tingsrätten så tar väl registratorn hand om det och skickar det dit det ska.

Ring och kolla att det kommit fram sedan, och passa på att fråga när de vidarebefordrat det till soc, så kan du ringa till soc och höra om de fått era papper -så tar de fram dem ur högen och så frågar du igen när de tänkt påbörja utredningen... Vår familjerätt var inte så förtjusta i oss... men det är ok för vi gillar inte dem heller!
 

helsingborg

Skrivet av  rhino
kan ju inte vara så stort, men om det finns en rotel för familjerätt så ska ni skicka ansökan dit. Ni kan ju åka direkt och lämna in den i luckan och betala kontant eller få pg-kort direkt. Det viktiga är att tingsrätten får pappren så att de kan skicka dem vidare till soc. Det är ju sedan samma människor hos er som ska göra faderskapsnedläggelse och utredning så ni behöver inte vänta på det ena eller det andra. Fast kom ihåg att ni har rätt att välja utredare! Ring och fråga överordnad vilka adoptionsutredare som finns eller kolla med andra kvinnor i städerna runt omkring vilka utredare de haft. Vi blev lovade att i princip få vem som helst i stan efter att vi klagat på vår utredare. Men så var hennes chef nog lite skakis efter att Homo utrett vår utredare...
 

Artiklar från Familjeliv