Kristi återkomst |
|
Skrivet av | Ann-Sofie |
Hur ser ni på Kristi återkomst? Vad kommer att hända då, när han kommit tillbaka? Hur ser ni på Mark 16:17: "Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål" Jag anser mig vara troende men jag stämmer inte in på beskrivningen. Är man på fel väg då? |
|
Svar på tråden: Kristi återkomst | |
|
|
; ) |
|
Skrivet av evamaria | |
Stämde Kristi första tillkommelse med beskrivningen? Nja, judarna tycker inte det! Det är enormt svårt att sia om någonting, varken om tidpunkt eller om hur det kommer att ske. Han ska ju komma till Oljeberget och få frågan vad för sår han har på sin kropp och vem som gjort dem. Men samtidigt står det ju att alla ska förstå att han är Messias den här gången, till skillnad från då han föddes. Det är en massa tecken som det står om i skrifterna, en del ska förstå att de är tecken medan andra missar dem. Tala nya tungomål - tala språk som är nya för dem, inte nödvändigtvis nya för hela jordens befolkning. ; ) Driva ut demoner - kanske hjälpa människor att omvända sig och bättra sig. Helt enkelt så goda människor att godheten sprider sig. Vad sägs om den tolkningen? ; ) Man kan även välsigna i Kristi namn (med rätt myndighet) vilket kan hjälpa människor. |
|
Mina svar |
|
Skrivet av EB | |
Av 2 Petr 3, 1 Kor 7, 1 Tess 4 och Matt 25 kan vi förstå att tågordningen är: · Herren stiger synligt ner från himlen · De döda blir uppväckta · De som lever på den dagen blir förvandlade · Alla rycks upp i skyarna för att möta Herren i luften och dömas · De som tror på Jesus välkomnas till en evig himmel de andra bortvisas till en evig förtappelsen · Denna värld går under genom eld · Gud skapar nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. Så tar du upp Mark 16. Kännetecknet på den rätta tron är inte dessa synliga gåvor. De gavs i den första kristna tiden för att bekräfta det talade Ordet innan Bibeln var sammanställd. Tänkvärt är att Jesus säger i Matt 11: Bland dem som är födda av kvinnor har ingen trätt fram som är större än Johannes Döparen samtidigt som det i Joh 10 står att Johannes inte gjorde ett enda tecken eller underverk! Nää, kännetecknet för dem som Jesus kallar saliga är istället att de kom till Jesus just eftersom de behövde hans nåd och förlåtelse. Detta uttrycker Bibeln på en mängd olika sätt, men sammanfattningsvis kan man säga att en saliga människa klarade sig inte själv utan sätter sitt enda hopp till Kristus. |
|