Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur blir man troende?

Skrivet av Nina
Jag kan avundas folk som har en tro men känner att jag själv intellektualiserar allt jag kommer i kontakt med vilket gör troende svårt. Man kan väl inte bara bestämma sig att tro? Hur gör man istället?
Svar på tråden: hur blir man troende?

Nej jag tror inte

Skrivet av  Pingstvännen
det passar alla att bara bestämma sig, usch vad svårt att förklara. Men vissa personer verkar mer disponibla för dramatiska omvändelser.

En intellektuell människa kanske får bejaka det förnuft hon fått och undersöka och läsa. Forska i historien, pröva tron mot vetenskapen och be. Har man då en ärlig vilja så tror i alla fall jag att Gud kommer en till mötes.

Det är kanske

Skrivet av  EB
en vanlig föreställning att vi ska agera, vi ska besluta, vi ska avgöra oss … Men eftersom tron är en GÅVA från Gud, är det inte VI som kommenderar fram gåvan, eller VI som beslutar när gåvan ska skänkas oss. Vi får vackert be Gud att han av nåd ger oss tron!

Tron står inte heller i motsatsförhållande till vårt intellekt – just eftersom de inte har något med varandra att skaffa. Detta innebär att vår IQ (eller vad man nu ska kalla det) inte påverkar när Gud vill skapa tron i våra hjärtan.

Du undrar ”Hur gör man” ? Jo, man använder de medel Gud anvisat! Aposteln Jakob skriver:
”I kraft av sin vilja födde han oss på nytt GENOM SANNINGENS ORD … Lägg därför bort all orenhet och all ondska och TA ÖDMJUKT EMOT ORDET, som är inplanterat i er och som har makt att frälsa era själar.”

Detta innebär i klartext:
* Det är inte vi som bestämmer när vi ska tro! Det är ”i kraft av sin [Guds] vilja” vi blir omvända.
* Det medel Gud använder är ”genom sanningens ord”
* Därför ska vi lägga ”bort all … ondska” och ödmjukt ”ta … emot ordet”
* Det är inte vårt viljebeslut utan enbart Guds Ord som ”har makt att frälsa era själar”

Så sammanfattningsvis: Be Gud att han skapar tron i dej. Använda Bibeln, för det är genom detta Ord Gud skapar och förmedlar tron.

Vilken Gud...

Skrivet av  LoLA
ska man då be om tron? Om man inte tror på någon menar jag...

För mig är det inte självklart att det är den kristna Bibelns Gud som är just den rädda Gudsformen.

Fler religioner hävdar att de har rätt. Och fler religioner hävdar att de har en bok som Gud har skapat...

Att människor hittar på

Skrivet av  EB
gudar till höger och vänster är inget att förvåna sig över. Det tillhör avfallet från den ende sanne guden.

Men Paulus skriver om hedningarna i Rom 1:
”Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.”

Och vill du få en inre övertygelse så följ rådet i Joh 7:
”Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.”

Så med andra ord är det fråga om empirisk forskning.

Mitt sätt...

Skrivet av  LoLA
Sätt dig och meditera. Sök och upptäck dig själv. Känn!
Gå sedan ut i naturen. Lyssna på fåglarna. Titta på stjärnorna. Var bara DU utan att tänka.

Om man börjar där och kan känna sig bekväm, kanske till och med lite andäktig inför sig själv,naturen och den öppna himlen så är det sedan lättare att öppna sig för känslan av evighet och tillhörighet...

Tron ska komma ifrån dig och ifrån ditt hjärta. Finn din egen väg i stället för att köpa ett "färdigtänkt paket". Det kanhända att du uptäcker att du hamnat i samma trosgenre som många andra. Men då har du i alla fall hittat vägen dit själv utan att någon föst in dig dit...

OCH dra åt dig öronen om någon påstår att det bara finns ett sätt att tänka och ett sätt att tro. För det finns många sanningar. Och din sanning har du erövrat själv. Den är din och ingen annans :o)