Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

evamaria

Skrivet av emelie m Viktor 030203
Hej,
tänkte på det du skrev nedan "ve den som tillfogar ngt... osv".
Jag har aldrig läst det i GT, men hittade följande i Uppenbarelseboken:
"(18)Jag vittnar för var o en som hör profetian i denna bok: Om någon tillfogar ngt skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. (19) Och om någon tar bort ngt av orden från boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok."
(upp. 22:18-19)
Det var det närmaste jag kom.

Diskuterade förresten just detta stycke med en kompis om stycket gällde _hela_ Bibeln eller bara Upp. ang. om att man tog tillbaka apokryferna i Bibel2000.
Jag tycker att stycket i sig verkar mena att det gäller bara Uppenbarelseboken, medan hon menade att det var hela Bibeln o det framgick klart o tydligt. =)

Förresten vad gäller Apokryferna - vad tycker ni om dem? Är de kanon? (tror Luther sa Nej, men jag vågar inte lova) De ingick i den version som latintalande judarna sammanställde de första århundradena efter Kristus. I de hebreisktalande judarnas sammanställning ingick de inte, men i övrigt var de precis samma texter. När Kyrkan sen på ett kyrkomöte beslutade (med Guds vägledning eller inte) vilka texter man ville ha så tog man helt enkelt den latinska versionen av GT (eller nu blev jag osäker. Var den på grekiska? Lägger in en brasklapp om att den kanske var på grekiska) och sammanfogade med de kanoniska skrifter som nu ingår i NT (som ju är på grekiska, eftersom det var huvudspråket i den region där kristendomen först spreds (Hellas). De äldsta avskrifter man hittat är på grekiska. Men kan de ha varit på arameiska ursprungligen? Det sägs ju nu att det var Jesus språk.)
Tror Katolska kyrkan säger att apokryferna räknas.
Svar på tråden: evamaria

I väntan på att

Skrivet av  EB
evamaria hinner svara, ger jag min syn på saken:

Om förbudet att förändra gäller enbart Uppenbarelseboken eller hela Bibeln är oväsentligt, för det finns många liknande formuleringar på andra ställen i Bibeln som backar upp helheten.

Alldenstund de 66 bibelböckerna tillsammans såväl som enskilt är Herrens Ord, gäller samma spelregler för Uppenbarelseboken som för hela Skriften. Guds generella bud: ”Men den som har tagit emot mitt ord, han må troget tala mitt ord” Jer 23. kan vi sätta över hela Bibeln.

När det gäller vilka böcker som skulle ingå i Bibeln, den sk kanonbildningen, så var det inte fråga om slump eller tillfälligheter. Böckerna i GT var mindre problematiska eftersom det är känt vilka böcker som ingick i judarnas bibel på Jesu och apostlarnas tid - och vi ser i NT att Jesus och apostlarna använde och godkände dem.

Sammanställningen av NT var ett mer grannlaga tillvägagångssätt. Processen var negativ. Man valde bort de skrifter som inte höll måttet utifrån två kriterier:
1) Det skulle vara känt att författaren var en av apostlarna
2) Skrifterna skulle vara kända och lästa i alla församlingarna ända från början.

Utifrån dessa två kriterier kom man fram till de böcker som nu återfinns i Bibeln.

De syriska församlingarna utgör ett undantag eftersom några av NT´s böcker inte var kända i dessa församlingar och de skrifter (5 st, bl.a. 2 Petr, 2 och 3 Joh) kallas därför för de antilegomena, "de emotsagda". Men eftersom kriteriet 1) var så starkt, och eftersom båda kriterierna uppfylldes hos övriga församlingar ingår även dessa brev i kanonbildningen.

Denna process är också orsaken till att apokryferna inte ingår i Bibeln, hur nyttiga de än må vara att läsa.

Nu börjar jag tvivla på

Skrivet av  evamaria
att jag hade rätt då jag hänvisade till just GT! Jag hittar det faktiskt inte! Jag ska leta vidare och se om jag kan återkomma! Så går det då man sticker ut hakan för långt! ; )